Organisation och uppdrag
Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation. Medlemmarna är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Dessutom är vi en förvaltningsmyndighet som lyder under regeringen.
Uppdaterad: 2024-11-01
Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 290 000 anställda. Medlemmarna styr och finansierar verksamheten.
Arbetsgivarverkets uppgifter är att:
- Ansvara för centrala förhandlingar med de fackliga organisationerna.
- Företräda staten i arbetsrättsliga tvister.
- Svara för sådan information, rådgivning och utbildning som arbetsgivare på det statliga området behöver.
Verket är uppbyggt som en medlemsstyrd förening och verksamheten finansieras huvudsakligen genom medlemsavgifter. Avgiftens storlek beräknas som andel av respektive medlems bruttolönesumma.
Arbetsgivarverket är också en förvaltningsmyndighet vilket innebär att den lyder under regeringen.
Arbetsgivarverket har cirka 70 medarbetare. Arbetsgivarverkets ledningsgrupp består av generaldirektören och de fem enhetscheferna.
Tillförordnad generaldirektör är Anna-Karin Jansson.
Arbetsgivarverkets medlemmar
Arbetsgivarverkets medlemmar består av cirka 250 myndigheter och affärsverk men också andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Medlemmarna har tillsammans cirka 290 000 anställda. Medlemmarna i Arbetsgivarverket delas in i olika sektorer i huvudsak baserat på verksamhetsinriktning. Det finns två medlemsråd som är rådgivande till Arbetsgivarverkets styrelse. Medlemsråden bidrar till att få fram bra beslutsunderlag i det gemensamma uppdraget att utveckla och samordna den statliga arbetsgivarpolitiken.
Medlemmarnas inflytande
Varje medlems högsta chef utser en medlemsföreträdare som representerar medlemmen i någon av Arbetsgivarverkets sektorer. Att vara medlemsföreträdare förutsätter ett mandat att företräda den egna verksamheten i arbetsgivarfrågor och ett aktivt deltagande vid sektormötena.
Fem sektorer
Det finns fem sektorer. Varje sektor träffas tre till fyra gånger per år för att diskutera aktuella arbetsgivarfrågor, utbyta erfarenheter och bidra till att driva och utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken. Indelningen i sektorer görs främst utifrån verksamhetsinriktning enligt följande:
- Sektor 1: Allmän offentlig förvaltning, försvar, samhällsskydd och rättskipning.
- Sektor 2: Näringslivsfrågor, Miljöskydd samt Bostads- och samhällsutveckling.
- Sektor 3: Hälso- och sjukvård, kultur, utbildning och socialt skydd.
- Sektor 4: Universitet och högskolor.
- Sektor 5: De till antalet största medlemmarna exklusive lärosäten.
Två medlemsråd
Medlemsråden är rådgivande organ till Arbetsgivarverkets styrelse. Råden bidrar till att få fram bra beslutsunderlag i det gemensamma uppdraget att utveckla och samordna den statliga arbetsgivarpolitiken. Ledamöter är medlemsföreträdare och kommer från alla sektorer och representerar både stora och små myndigheter. Ledamöterna bidrar med sina samlade kunskaper och erfarenheter och agerar utifrån ett arbetsgivarpolitiskt helhetsperspektiv.
Styrelsen
Styrelsen utses av regeringen på förslag från Arbetsgivarkollegiet (se nedan) och består av högst 15 medlemschefer. Rikspolischef och överbefälhavare är obligatoriska ledamöter. Styrelsen anställer Arbetsgivarverkets generaldirektör som också är ledamot i styrelsen.
Arbetsgivarkollegiet
Arbetsgivarkollegiet är Arbetsgivarverkets högsta beslutande organ och sammanträder en gång per år. Ledamöter är varje medlems högsta chef. Kollegiet beslutar om Arbetsgivarverkets inriktning och hur de statliga arbetsgivarna gemensamt ska agera. Det beslutar också om medlemsavgift och ger förslag till ledamöter i Arbetsgivarverkets styrelse.
Medlemsundersökning
Arbetsgivarverket genomför varje år en medlemsundersökning i form av en webbenkät. Syftet är att utvärdera övergripande, styrande och stödjande mål som inte utvärderas på annat sätt. Resultaten från undersökningen rapporteras till Regeringskansliet via årsredovisningen, återkopplas i medlemsorganisationen och används till planering och utveckling av verksamheten.
En gemensam strategi
Arbetsgivarverket har i samverkan med medlemmarna tagit fram en arbetsgivarpolitisk strategi, för att stödja effektiva verksamheter och säkerställa långsiktig kompetensförsörjning. Strategin är ett värdefullt verktyg i vårt utvecklingsarbete.
Strategi för statliga arbetsgivare
Den statliga arbetsgivarpolitiken är ett viktigt instrument för att såväl stödja effektiva verksamheter som att säkerställa långsiktig kompetensförsörjning. Strategin för statliga arbetsgivare är ett värdefullt verktyg i vårt utvecklingsarbete.
Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
Den arbetsgivarpolitiska delegeringen ger de statliga arbetsgivarna en unik möjlighet att i samverkan skapa förutsättningar för en god förvaltning.