Om Arbetsgivarverkets statistik
Arbetsgivarverket producerar och analyserar lönestatistik och tidsanvändningsstatistik. Statistiken presenterar vi bland annat på webbsidorna Staten i siffror.
Uppdaterad: 2024-03-12
Förutom den statistik vi själva samlar in presenterar vi även statistik från andra, till exempel om arbetsmiljö inom det statliga avtalsområdet.
Staten i siffror
Staten i siffror presenterar statens verksamhet i siffror inom flera olika områden. Syftet är främst att ge faktaunderlag för dem som arbetar i eller med statlig verksamhet.
Statistiken presenteras oftast visuellt i diagram för att ge bättre överblick över datamängder som ofta är stora och komplexa. Diagrammen är interaktiva, vilket innebär att du själv kan välja vad du vill titta på. Du kan till exempel göra urval från den totala statistiken och titta på delar av den.
Staten i siffror är uppdelad i ett antal olika områden. Varje område sammanfattas i en dashboard där du i defaultläget får en övergripande bild, men där det också är möjligt att vända och vrida på statistiken för en djupare analys.
Blå, röd och svart nivå
Statistiken presenteras i tre olika nivåer: blå, röd och svart. Detta illustreras i diagrammet med klickbara ikoner i form av utförsåkare vilka symboliserar olika svårighetsgrader.
Blå nivå
Detta är ursprungsläget (default). Sidan är inte interaktiv förutom tidslinjen längst ner som gör att du jämföra resultaten mellan år. Vanligtvis består dashboarden av ett antal nyckeltal och 3 – 4 diagram. Grundurvalet är normalt samtliga statsanställda, det vill säga att anställda hos våra frivilliga medlemmar ingår inte.
Röd nivå
Nu öppnas möjlighet att göra urval – exempelvis på kön, COFOG, nyanställda etc. Det blir också möjligt att lägga till samtliga Arbetsgivarverkets medlemmar. Urvalen kan vara lite olika beroende på dashboard. Ibland visas valt urval i rubriken, till exempel kön, men oftast måste du hålla reda på vilka urval du gjort själv. I vissa extremlägen kan dasboarden inte visas helt korrekt i webbläsaren.
Svart nivå
Nu blir sidan interaktiv. Det kan innebära att diagrammen kan användas som urval åt varandra, men också att rutorna blir klickbara och nya dimensioner öppnas upp. Tooltips (rutan som visas när man för markören över en stapel eller linje) visas för mer detaljerad information. Det kan snabbt bli komplext och rörigt, så låt all data ladda klart innan nästa klick. Ibland kan hela dashboarden haka upp sig, då får du ladda om sidan på nytt och börja om.
Löpande uppdateringar
Statistiken uppdateras löpande under året när nya data kommer in. Staten i siffror innehåller exempelvis flera av Arbetsgivarverkets rapporteringar, dit hör till exempel Kompetensbarometern som redovisas två gånger per år. Det innebär att diagrammen, med tillhörande analys och kommentar, uppdateras med jämna mellanrum.
Staten i siffror är under utveckling och vi bygger successivt ut med nya presentationer. Vi arbetar också med att göra statistiken mer tillgänglig. Nyare redovisningarna kompletterar vi med tabeller för dig som har svårt att läsa diagram. Vi arbetar löpande med förbättringar och den tillgängliga informationen kommer att utökas kontinuerligt.
Vid frågor eller synpunkter kontakta oss på webb@arbetsgivarverket.se
Lönestatistik
Arbetsgivarverket samlar in lönestatistik för anställda inom det statliga avtalsområdet två gånger per år, i mars och september. Detta görs i samarbete med de fackliga organisationerna OFR, Saco-S och Seko. Resultatet presenteras ungefär två månader senare.
Statistiken bygger på klassificeringssystemet BESTA och används bland annat som underlag för analyser och beräkningar i samband med centrala och lokala förhandlingar.
För Arbetsgivarverkets medlemmar är det obligatoriskt att lämna in underlag till statistiken.
Öppen statistik om löner presenterar vi bland annat på våra sidor Staten i siffror:
Lönestatistik bakom inloggning
För att se lönestatistik för anställda inom det statliga avtalsområdet behöver du logga in på Mina sidor.
Tidsanvändningsstatistik
Arbetsgivarverket producerar tidsanvändningsstatistik för det statliga avtalsområdet. Det har vi gjort sedan år 2000. Tidsanvändningsstatistiken visar hur den fastställda arbetstiden fördelas på arbetad tid och olika typer av frånvaro och avser ett helt kalenderår.
Deltagande i tidsanvändningsstatistiken är frivilligt för Arbetsgivarverkets medlemmar.
Som medlem får du del av tidsanvändningsstatistiken genom en årlig återrapportering av statistik för den egna myndigheten samt referensdata.
Du kan också se vår presentation av statistiken:
Staten i siffror: sjukfrånvaro
Statistikunderlaget som avser föregående kalenderår samlas in årligen efter det att januarilönekörningarna är klara. Därefter återrapporteras myndighetsspecifika uppgifter samt referensstatistik i mars.
Mer om tidsanvändningsstatistik
Resultat för 2023
Tidsanvändningsstatistiken för år 2023 omfattar 164 medlemmar som tillsammans har drygt 224 000 anställningar. Detta motsvarar 68 procent av alla medlemmar som har haft verksamhet hela året och 77 procent av de statliga anställningarna. Den totala sjukfrånvaron i tidsanvändningsstatistiken för 2023 är 3,6 procent. Det innebär en minskning med 0,3 procentenheter jämfört med 2022.
Statistiken är behäftad med en viss osäkerhet och små observerade förändringar ska därför tolkas med försiktighet. Osäkerheten beror dels på att inte alla medlemsorganisationer deltar i undersökningen, och dels på att det inte är precis samma medlemmar som deltar varje år.
Mer om tidsanvändningsstatistik
Tidsanvändningsstatistiken visar hur den fastställda arbetstiden fördelas på arbetad tid och olika typer av frånvaro, till exempel semester, sjukfrånvaro och föräldraledighet under ett kalenderår. De olika frånvarotyperna delas upp i underområden, till exempel redovisas sjukfrånvaron uppdelad efter frånvarons längd.
Utöver olika typer av frånvaro redovisas också:
- övertid
- mertid
- tid för jour och beredskap.
Tidsanvändningsstatistiken är inte en tidsstudie av hur arbetstiden fördelas på olika aktiviteter.
Deltagande i tidsanvändningsstatistiken
Det är frivilligt och avgiftsfritt för dig som medlem att delta i tidsanvändningsstatistiken.
För närvarande kan medlemmar med PA-systemen Palasso, Primula, HRM och Heroma delta eftersom dessa system har rutiner att ta fram den statistikfil som krävs.
Arbetsgivarverket skickar ut anvisningar inför varje insamlingstillfälle till de medlemmar som har möjlighet att delta.
Insamling, kvalitet och återrapportering
Underlag för tidsanvändningsstatistiken är de uppgifter som finns registrerade i lönesystemet.
Kvaliteten i statistiken är beroende av inrapporteringen till lönesystemet. Sker inte en korrekt inrapportering av tid för en viss frånvaro, till exempel för fackliga aktiviteter, så kommer statistiken inte att ge en riktig bild av tidsåtgången för denna frånvaro.
Dessutom krävs det ett visst förberedelse- och underhållsarbete av de medlemmar som deltar för att statistiken ska bli rättvisande.
Tidsanvändningsstatistiken bygger på individuppgifter som omfattas av statistiksekretess. All återrapportering sker därför på aggregerad nivå.
När bearbetning och sammanställning är klar får varje medlem sina egna resultat återrapporterade inklusive referensstatistik för aktuell sektor och samtliga deltagande medlemmar.
Återrapporteringen görs via e-post. Preliminär tidpunkt för återrapportering är mars efterföljande år.
Vad kan tidsanvändningsstatistiken användas till?
Tidsanvändningsstatistiken kan användas för att göra jämförelser med den egna sektorn eller med staten totalt, då grunderna för insamling och beräkningar är desamma för alla medlemmar som deltar i Arbetsgivarverkets tidsanvändningsstatistik.
Materialet kan användas för att skapa sig en bild av den egna verksamheten, till exempel vid uppföljning av verksamhet, kostnadsberäkningar, personalplanering och som diskussionsunderlag för personalstrategiska frågor.
Tidsanvändningsstatistiken utgör ett viktigt underlag i Arbetsgivarverkets avtalsförhandlingar och intressebevakning. Statistiken är en källa till kunskap om olika typer av frånvaro samt underlag för kostnadsberäkningar i samband med avtalsförhandlingar och regelförändringar.
Lämna in statistik
Arbetsgivarverkets system för inlämning och granskning av statistik är ett webbaserat system där alla medlemmar lämnar in löne- och tidsanvändningsstatistik.
Den inrapporterade statistiken analyseras och används som underlag bland annat i förhandlingsarbetet och för att kunna återrapportera till medlemmarna.
För lönestatistiken finns ett webbaserat inlämnings- och granskningssystem för återkoppling av det inlämnade materialet med möjlighet att rätta eventuella felaktigheter. I systemet finns också en modul där alla medlemmar ska svara på några kompletterande frågor om inlämnade löneuppgifter.
Inför varje insamling får medlemmar information och anvisningar om hur detta går till.
Länk till statistiksystemet
Logga in i vårt webbaserade statistiksystem för att lämna och granska lönestatistiken.
Årshjul för statistikinsamling
Här hittar du årshjulet för Arbetsgivarverkets statistikinsamling. Insamling av tidsanvändningsstatistik görs under januari och insamling av lönestatistik görs under mars och september.
Januari
- Insamling av tidsanvändningsstatistik för de medlemmar som deltar i tidsanvändningsstatistiken.
Februari
- Återrapportering av uppgifter om kompetenskategorier till de statliga myndigheterna.
Mars
- Presentation av Arbetsgivarverkets lönestatistik för medlemmar.
- Insamling av lönestatistik.
Mars/april
- Återrapportering av tidsanvändningsstatistik.
- Arbetsgivarverkets medlemmar granskar lönestatistiken och svarar på kompletterande frågor.
Maj/juni
- Referensstatistik (avseende lönestatistik) finns tillgänglig på Arbetsgivarverkets webbplats och i Analyskraft.
September
- Insamling av lönestatistik.
September/oktober
- Arbetsgivarverkets medlemmar granskar lönestatistiken och svarar på kompletterande frågor.
November/december
- Referensstatistik (avseende lönestatistiken) finns tillgänglig på Arbetsgivarverkets webbplats och i Analyskraft.
Kontakt
Kontakta oss gärna om du har frågor om statistiken.
Frågor om statistiken:
statistik@arbetsgivarverket.se
Frågor om BESTA:
besta@arbetsgivarverket.se
Frågor om Analyskraft:
analyskraft@arbetsgivarverket.se