55. Ny utbildning för alla som jobbar statligt
39 minuter
|12 december 2023
Statskontoret har tagit fram en ny utbildning, ”Din roll i staten – gemensamma spelregler”, som riktar sig både till den som är nyanställd men också till den som redan arbetar i staten och som vill friska upp sina kunskaper. I podden gästas vi av Statskontorets utredare och projektledare Susanne Johansson och kommunikationsstrateg Malin Ruthström som berättar mer hur den tagits fram och varför det behövs en särskild utbildning för den som jobbar statligt.
Samtalsledare: Emil Lindström
[Musikjingel]
Emil Lindström: Hej och välkomna till ett nytt avsnitt av Arbetsgivarpodden. Vi ska i dag prata om en ny introduktionsutbildning som tagits fram för alla statsanställda. I somras lanserade Statskontoret den nya utbildningen Din roll i staten, gemensamma spelregler. I dagens avsnitt ska vi prata om den här utbildningen, varför den tagits fram och vad den innehåller, och varför det egentligen behövs en särskild utbildning för att hantera rollen som statsanställd.
Med mig i dag har jag två gäster från Statskontoret, Susanne Johansson och Malin Ruthström. Susanne, du utreder och projektleder på Statskontoret. Hej!
Susanne Johansson: Hej.
Emil Lindström: Och Malin Ruthström, du är kommunikationsstrateg på Statskontoret.
Själv heter jag Emil Lindström och är samtalsledare för Arbetsgivarpodden. Jag arbetar till vardags som utredare och intressebevakare på Arbetsgivarverket, som alltså är arbetsgivarorganisationen för statliga arbetsgivare. Då sätter vi igång.
[Musikjingel]
Emil Lindström: Innan vi kommer in mer på själva utbildningen skulle jag vilja fråga dig, Susanne: Du kan väl berätta vem du är och vad du gör på Statskontoret.
Susanne Johansson: Jag är utredare på Statskontoret. Statskontoret är ju regeringens utredningsmyndighet. Vi bedriver utredningar, utvärderingar, uppföljningar utifrån ett effektivitets- och organisationsperspektiv. Vi får uppdrag från regeringen, så där jobbar jag med alla de frågor som dyker upp, kommer in, som regeringen beslutar om. Vi har också ansvar för utveckling av förvaltningspolitiken, så då jobbar jag mycket med de frågorna också.
Emil Lindström: Spännande. Och du, Malin, vad jobbar du med, och vem är du?
Malin Ruthström: Jag jobbar som kommunikationsstrateg. Statskontoret är ju en ganska liten myndighet på 75 personer, så vi är två som jobbar med kommunikation där på myndigheten. Så man gör väldigt mycket olika saker, men kommunicerar i olika kanaler om alltifrån våra rapporter och studier som vi gör, till till exempel den här utbildningen också, och vårt arbete med god förvaltningskultur.
Emil Lindström: Och Susanne, skulle du vilja berätta lite mer om Statskontorets uppdrag? Du vara inne på det lite förut där men vad är Statskontoret egentligen för myndighet?
Susanne Johansson: Statskontoret är en utredningsmyndighet. Vi genomför utredningar, utvärderingar, uppföljningar av statligt finansierad verksamhet. Och då ska vi analysera frågor och verksamheter ur ett effektivitetsperspektiv. Vi får uppdrag mestadels direkt från regeringen, som är regeringsbeslut på analyser, utvärderingar och så vidare. Så att vi är ett 65-tal utredare som jobbar med den typen av frågor. Och sen har vi också, som Malin sa, i uppdrag att främja arbetet för en god förvaltningskultur. Så det är vi några utredare som också jobbar med de frågorna. Och så jobbar vi också då med att bistå regeringen i utvecklingen av förvaltningspolitiken, där vi redovisar skrifter årligen, redovisar hur många myndigheter vi har. Ja, lite av den typen av frågor.
Emil Lindström: En bred repertoar ändå.
Susanne Johansson: Ja.
Emil Lindström: Och nu när du kommer till det här introduktionsutbildningen som vi ska prata om, känner ni själva att ni hade velat ha en sådan här innan ni började jobba inom staten?
Malin Ruthström: Ja, men det hade ju varit jättebra. Det har ju gjorts en hel del arbete med det här innehållet i olika former under lång tid tillbaka, men det har ju inte funnits en sådan här utbildning. Men jag kommer ihåg för ganska många år sen så fanns det en myndighet som hette Krus, som också var ute och pratade egentligen om de här frågorna. Så att det är inget nytt i sig, men här gäller det att nå ut också med den här kunskapen i staten.
Emil Lindström: Och Statskontoret, ni fick i början av 2022 i uppdrag av regeringen att ta fram en webbaserad utbildning för statligt anställda. Utbildningen riktar ju sig nyanställda i staten, men också till den som redan arbetar i staten och vill friska upp sina kunskaper om vad som är gemensamt för oss som jobbar inom staten, om jag har förstått rätt.
Susanne, skulle du vilja berätta hur det gick till när ni fick det här uppdraget? Lite om hur bakgrunden såg ut?
Susanne Johansson: Statskontoret fick i februari 2022 det här uppdraget av regeringen, att ta fram en introduktionsutbildning för nyanställda i staten. Så att det är ju framför allt en utbildning då som enligt uppdraget skulle rikta sig till de som är nya i staten, de 26000 ungefär som börjar i staten varje år. Där skulle vi framför allt fokusera på de värden som man ser som viktiga för att vara statligt anställd vad det gäller rättssäkerhet, effektivitet och så vidare. Vi skulle också titta på sådana frågor som rör korruption, för att bistå i det arbetet mot korruption.
Emil Lindström: Ja, okej.
Susanne Johansson: Det fanns innan vi fick det här uppdrag, så det har vi fått många frågor kring när vi har jobbat med det här uppdraget, att Tillitsdelegationen hade ett uppdrag att ta fram ett förslag till en introduktionsutbildning. Så vi fick ett mer begränsat uppdrag än vad det som kom från det som var Tillitsdelegationens förslag.
Emil Lindström: Så de har tagit fram någon slags grovare …?
Susanne Johansson: Ja, det var ett bredare, ja, precis, de hade en tanke om en större och en bredare utbildning. Men det som vi fick, som stod i det här uppdraget, var att det skulle vara en webbaserad utbildning och den skulle rikta sig till alla nya i staten.
Emil Lindström: Och vad finns det för behov av en sådan utbildning som är gemensam för alla statsanställda?
Susanne Johansson: I det som Tillitsdelegationen gjorde visade de att de allra flesta myndigheter har någon form av introduktionsutbildning för sina nyanställda, och att den innehåller frågor som berör värdegrunden och det som är ändå grundläggande att vara statligt anställd. Men det som vi har fått med oss när vi har jobbat med det här är att det uppfattas som bra att man samlar det som är gemensamt för alla som jobbar i staten.
[Musikjingel]
Emil Lindström: Jag tänkte fråga dig Malin: Vad är det ni har tagit fram, egentligen? Och hur fungerar den? Vill du säga något kort, övergripande om det?
Malin Ruthström: Det Sanna var inne på lite här, det är ju lite vad man ska få med sig. Det är det som är gemensamt för alla som jobbar i staten. Den sammanfattar vilka förhållningssätt man som statsanställd och på myndigheter ska ha, utifrån att man har en statsanställning. Det som ligger till grund för det här, det är den statliga värdegrunden, som bygger på lagar och regler och sådant som man ska förhålla sig till. Så att det är lite utgångspunkten i den här utbildningen. Vi har byggt upp den på åtta kapitel och det tar ungefär två timmar att göra den här utbildningen.
Emil Lindström: Totalt två timmar?
Malin Ruthström: Ja, totalt.
Emil Lindström: Och när jag har gått igenom den här utbildningen, vad kan jag se framför mig att jag ska kunna då?
Malin Ruthström: Dels ska man ha fått med sig kunskapsmässigt det här som är det gemensamma i staten, men man ska också ha fått med sig ett reflekterande tankesätt. För det här är ju inte alltid svartvita saker, utan det kanske inte alltid finns ett facit på att det är så här man ska göra, utan här behöver man också i sin roll av att vara statsanställd ta det här ansvaret av att också tänka efter och reflektera över saker och ting. Så just det här reflekterande tankesättet är en tanke med utbildningen att det ska man ta med sig. Det kan ju vara olika situationer man hamnar i sitt dagliga arbete, men just tankesättet att allting är inte svartvitt utan man behöver också tänka över saker emellanåt. Och ibland kanske man också behöver diskutera med sina kollegor eller med någon chef om hur man bör tänka här och så vidare.
Emil Lindström: Jag tycker att jag känner igen när jag har varit inne och klickat mig igenom den här utbildningen, att det är lite case och sen får man svara på lite frågor. Och svaren är ofta … ”det beror på”.
Malin Ruthström: Ja, vi har ju byggt upp utbildningen på det sättet att det är alltifrån texter med information, och det finns filmer där man får höra andra medarbetare i staten fundera kring de här frågorna. Det är också reflektionsfrågor, men också lite kontrollfrågor: Hänger du med i resonemanget? Så det är inte bara att sitta och ta in, utan man behöver tänka själv också. De här sakerna, just när det gäller att reflektera, det kan ju vara sådant man känner att det här behöver man kanske göra med någon annan också. Det är ju också ett sätt man kan göra det.
Emil Lindström: Smart.
Malin Ruthström: Reflektionsfrågorna kan man ju diskutera med andra kollegor, eller i en mindre grupp, eller så.
Emil Lindström: Det är ett bra tips för dig som lyssnar på det här, att man behöver inte göra det själv på sin kammare utan varför inte göra det ihop med en kollega. Eller diskutera efteråt med en kollega.
Malin Ruthström: Ja. Verkligen.
Emil Lindström: Det är också nyttigt. Jag tänkte på det att den är digital. Nu för tiden är ju det mesta digitalt men har det varit självklart så från början?
Malin Ruthström: Det låg i uppdraget att det skulle vara en digital utbildning. Så att det var lite givet att det var så det skulle göras. Och den här utbildningen, den ligger helt öppen på Statskontorets webbplats, statskontoret.se. Så det krävs ingen registrering eller någonting utan den är ju helt öppen på det sättet. Vilket också gör att man kan gå tillbaka till den om det är vissa delar som man kanske längre fram har funderingar kring, så är det enkelt att gå tillbaka till den. Så den är ju väldigt tillgänglig på det sättet.
Emil Lindström: Väldigt smidigt. Så har man 20 minuter över kan man påbörja någonting, och sen kan man återgå till det senare.
Malin Ruthström: Ja.
Emil Lindström: Mycket smidigt. Jag funderar också på: När ni har tagit fram det här, har ni sneglat på hur andra myndigheter har jobbat med sina introutbildningar förut? Eller har ni börjat från scratch?
Malin Ruthström: Vi hade väl ingen riktig … inte någon förlaga så där, men i arbetet har vi ju diskuterat med, inkluderat, många andra myndigheter i det här. Alltifrån: Vad är det som behövs? För en sak när vi gjorde utbildningen, det var ju lite hur djupgående ska man göra den här utbildningen? Så att här har vi ju fört resonemang med flera andra myndigheter i förarbetet inför att vi påbörjade det här.
Emil Lindström: Och hur har tankegångarna gått där i hur djuplodande den ska vara?
Malin Ruthström: Det här är ju liksom grunderna. Så att på två timmar är det ju ganska mycket information som man ska få till sig. Men sen kan man ju mycket, mycket djupare i frågorna också, så klart. Men vi har också i utbildningen tagit fram ett tilläggsmaterial, eller där man kan arbeta vidare. Så att det ger vi också till kanske framför allt chefer och ledare i staten. Det finns ytterligare övningar som man kan arbeta vidare med, framåt också. För det här är ju med den statliga värdegrunden och förvaltningskultur, det är ju någonting som man behöver levandegöra ganska hela tiden, kontinuerligt. Bara för att man har gjort en sak är man inte färdig för alltid. Utan man behöver påminna sig själv.
Emil Lindström: Hålla det färskt hela tiden.
Malin Ruthström: Ja.
Emil Lindström: Susanne, jag tänkte på den här utbildningen då. Som du var inne lite på innan där så ska den ju ge grundläggande kunskaper om vad som är gemensamt för oss som är statsanställda, oavsett verksamhet och oavsett vad man jobbar med. Vad skulle du säga då är gemensamt för oss som jobbar statligt? Om det går att ringa in?
Susanne Johansson: Ja, men det är väl det som Malin var inne på, att det är att ha någon form av reflekterande förhållningssätt. Men det är ju ett reflekterande förhållningssätt också i förhållande till den värdegrund som finns för statligt arbete, att det är en demokratisk grund, det är legalitet, det är objektivitet, det är fri åsiktsbildning, respekt, effektivitet och service. Att man behöver fundera: Vad betyder de här principerna och utgångspunkterna för mig, i mitt arbete? Och då spelar det ingen roll om du jobbar på Arbetsgivarverket eller på Statskontoret, eller om du jobbar på Skogsstyrelsen eller på Digg, eller på länsstyrelse eller … ja, vilken statlig myndighet du nu än är. Staten är ju en väldigt bred och diversifierad arbetsgivare, om man ser alla statliga myndigheter.
Så att det är väl att tänka på det, vad de här principerna betyder för mig i mitt arbete. Och det kunde vi också se när vi har tittat, alltså vi har ju, som Malin var inne på, vi har ju pratat med andra myndigheter när vi tog fram den här utbildningen. Och där har vi ju fått mycket hjälp och stöd, och det är vi väldigt glada för att det fanns så många som var öppna och intresserade av vårt uppdrag.
Emil Lindström: Du nämnde det här med god förvaltningskultur förut. Kan man använda den här delen i utbildningen till att bygga upp det, jobba vidare med de frågorna?
Susanne Johansson: Ja, det är ju tänkt att det är en grund för att skapa en god förvaltningskultur i staten. Vi ska väl också säga att den här utbildningen, den bygger på att Statskontoret har ju redan innan vi fick det här uppdraget ett institutionsenligt uppdrag att främja en god förvaltningskultur i staten. Så att grunden för den här utbildningen är också de skrifter och de analyser som vi har som myndighet gjort innan vi fick det här uppdraget. Så där har vi ju också annat material, skriftligt material, som man kan ta del av och ta vidare. Titta på, läsa och fördjupa sig i.
Emil Lindström: Det finns på er hemsida, bland rapporter där?
Susanne Johansson: Ja, det finns också på vår webbplats. Så det kan man gärna ta del av. Så det här är ett ursnitt, där vi har tagit det här skriftliga materialet och gjort om det till en webbaserad utbildningsform. Men där har ju också en utmaning varit att när man är ny i staten är det ju … vad är det man behöver kunna då? Alltså, det är ju en ganska begränsad, som Malin var inne på, nu är den här utbildningen två timmar. Det är väl ungefär så mycket som man kan tycka att det kan vara kul att sitta framför datorn och …
Emil Lindström: Klicka runt.
Susanne Johansson: … ja, klicka runt. Men att det handlar ju också om att paketera informationen så man får ungefär lika mycket information och kunskap inom respektive del. Så det har också varit ett sätt, och det har vi haft väldigt god hjälp av våra myndighetskollegor, just för att få … ja, men vad är då tillräckligt mycket? Vad behöver man kunna tillräckligt mycket om? Och få tillräckligt mycket kunskap om?
Emil Lindström: Många myndigheter har kanske redan tagit fram en introduktionsutbildning. Ska man ersätta den här utbildningen, den ordinarie? Eller hur ska man tänka där? Har ni någon tanke kring det?
Susanne Johansson: Ja, precis, den frågan har vi fått många gånger också. Många myndigheter som var på tårna och som ville veta vad den skulle innehålla. Och då tänker vi att många av de, som jag var inne på, så många myndigheter har ju introduktionsutbildningar som behandlar den här typen av frågor. Men många av de här frågorna, man behöver ju prata om det här mycket och på olika sätt, och diskutera och så vidare. Så det kanske inte görs jättemycket. Man får lite repetition. Men vår tanke var att man gör den här utbildningen först, och sen kan man gärna gå vidare till den myndighetsspecifika.
Emil Lindström: Ja.
Susanne Johansson: Men det kan man ju göra som man vill. Den här utbildningen är ju inte obligatorisk utan det är ett erbjudande som finns, att man kan ta del av den här om man vill. Men det har vi glädjande nog fått ganska många myndigheter som har valt att använda den här utbildningen.
Emil Lindström: Hur kommer det sig att den inte är obligatorisk? Hade inte det varit en bra idé? Eller det kanske inte låg i ert uppdrag?
Susanne Johansson: Det låg inte vårt uppdrag och det är väl också en sådan där sak att det här är ju en del i arbetsgivarpolitiken och den är ju delegerad till myndigheterna. Så det är ju upp till myndigheten att bestämma hur man vill introducera sina nyanställda. Men vi tänker ju att vår ambition har ju varit att göra en utbildning på ett sådant sätt så att den verkligen kommer till nytta för myndigheter. Och att myndigheterna kommer vilja använda den.
Emil Lindström: Ja. Förstås.
Susanne Johansson: Ja. För det har också varit en utmaning att den ska vara inte för … alltså, sådana här utbildningar blir ganska snabbt daterade. Det finns alltid en risk för det.
Emil Lindström: Javisst.
Susanne Johansson: Utan att också göra en utbildning som håller.
Emil Lindström: Tidlös.
Susanne Johansson: Ja. Tidlös kanske är lite mycket att säga, men att den håller. (skratt) Nej, men att den håller lite över tid också.
Emil Lindström: Ja. Är tanken att myndigheterna själva ska marknadsföra den? Eller hur ser tanken ut kring att få ut den?
Malin Ruthström:Vi tillgängliggör den på vår webbplats och där ligger den helt öppen. Så där är det möjligt för alla som vill kika in på den och gå den. Men sen tillgängliggör vi den också, det är många myndigheter som har egna lärplattformar där man vill inkludera den. Och då kanske man också bestämmer att alla nyanställda, eller det finns till och med myndigheter som har sagt att alla på myndigheten ska gå den. Så om man har lagt in den i sin lärplattform, då kan man också checka av vilka som har gjort den. Men det är upp till myndigheten själv att göra. Men vi tillgängliggör den på båda sätten.
Emil Lindström: Hur många är det som har gått den så här långt?
Malin Ruthström: Vi har ju då, i de här som har implementerat den i lärplattformar, där vet ju inte vi hur många som har gått den, utan då handlar det ju mer till en början om att få in den där, och sen kanske på myndigheterna bestämma hur snart man ska gå den om man är nyanställd, och sådana saker så. Så att det är ett antal myndigheter i alla fall som har implementerat den redan, men det jobbar vi ju vidare på att det ska bli ännu fler som förhoppningsvis bygger in den.
Susanne Johansson: Det var ett uppdrag riktat till, alltså det här skulle vara att vi skulle ha en utbildning för nyanställda i staten. Men sen har vi sett längs med vägen att det här som du var inne på allra först, att även vi som har jobbat lite längre i staten faktiskt kan ha nytta av den här utbildningen, och att vi som jobbar i staten kan få mer av ett gemensamt språk kring de här frågorna. Att man pratar om de här frågorna – har man jobbat kanske 10, 20, 30 år i staten, att man kanske alltid har pratat om de här frågorna på något sätt men inte riktigt på samma sätt som man gör i dag. Det är ju primärt en utbildning till nyanställda i staten, men det funkar även för oss som har jobbat lite längre, som behöver en påminnelse om hur det är, och vad det är att jobba i staten.
Emil Lindström: Statsanställda.
Susanne Johansson: Ja, att vara statsanställd.
Emil Lindström: Jag hade faktiskt förmånen att gå den här utbildningen i somras och jag ska inte skryta med att jag har någon längre tid som statsanställd men jag tycker ändå att det var väldigt givande och på en väldigt bra nivå. Som ni är inne på att man kan verkligen pröva sina egna tankesätt och så där. Så det är ingenting som man har lärt sig, tycker jag. Utan något som man ständigt får stöta och blöta. Så det är väl ett hett tips att man går den här utbildningen, tycker jag. Även om man har jobbat länge inom staten.
Susanne Johansson: Ja, det är ju det vi hoppas på. Och där kan vi också säga, som Malin var inne på, att den är uppdelad i kapitel. Den här är ju ett antal kapitel. Och då kan man ju också göra så att när man är ny kanske man börjar med att ta del av den första filmen, och ända till att gå alla delar i rätt ordning till slutet. Men när man har jobbat sen så kanske man ”ja, men det kanske var lite spännande att se det här om … legalitet. Vad är det för någonting? Eller effektivitet och service. Ja, just det, det där var en fråga som dök upp någonstans när jag jobbade. Det där skulle jag vilja fundera lite mer på.”
Emil Lindström: Smart.
Susanne Johansson: Att man då kan plocka ut en del och kanske gå den. Och fundera lite mer på det.
Emil Lindström: Jättebra tips.
Malin Ruthström: Vi har ju sett också att den här, eller vi ser nu, när utbildningen finns, att den kan man ju också använda i myndighetens arbete med förvaltningskultur. Om det finns specifika frågor som man kanske diskuterar så kanske det finns någon film man kan kolla på för att där börja fundera kring vissa olika frågor. Eller det finns till och med extramaterial med övningsuppgifter som man kan arbeta vidare med. Så att man kan verkligen plocka olika delar i den här också.
Emil Lindström: Ja! Liksom en buffé, nästan.
Malin Ruthström: Ja, och det är ett tips till chefer som har det här ansvaret, att det här kan de också använda som ett underlag i sitt arbete, för att diskutera olika frågor.
Emil Lindström: Ja, men det är ju jättebra tips. Bara ta liksom körsbären i kakan, eller vad säger man? (skratt) Russinen ur kakan.
Malin Ruthström: Mmm.
Emil Lindström: Jag tänkte också på det här: Vad är nästa steg? Är det något som ni gör, som myndighet? Eller är uppdraget klart?
Malin Ruthström: Nej, vårt uppdrag, det är ju att förvalta den här utbildningen. Det nästa steget, det är att vi nu arbetar med att ta fram en engelsk version av den här utbildningen.
Emil Lindström: Ja, okej.
Malin Ruthström: Så att det kommer innan årets slut i alla fall att komma en sådan version också.
Emil Lindström: Toppen.
Malin Ruthström: Så det är nästa steg. För det vet vi att det har varit efterfrågat här redan när vi började arbeta med utbildningen. Framför allt inom vissa sektorer är det mycket engelsktalande medarbetare. Så där finns det ett behov.
Emil Lindström: Ja, jättebra ju. Och ska det ske någon utvärdering eller så av utbildningen?
Malin Ruthström: Vi kommer följa upp den här utbildningen hur den används. Men det är lite tidigt att göra det ännu. För det här tar ju ett tag innan den har blivit implementerad i organisation, i myndigheterna. Så att det behöver nog dröja ett tag. Det vi jobbar på, det är att myndigheter och de personerna som verkligen behöver känna till att den finns, att de verkligen vet att den finns att tillgå.
Emil Lindström: Har ni fått några reaktioner nu ifrån någon myndighet kring vad de tycker? Har ni fått någon respons?
Malin Ruthström: Ja, men vi har fått positiv respons på den. Som Sanna sa tidigare: Att den ligger på en bra nivå. Den har ett tilltal som gör att man känner att det blir intressant och känns relevant för en. Det där var ju verkligen en svår fråga i produktionen av den här utbildningen, att lägga sig på rätt nivå. Men där har vi fått positiv återkoppling.
Och sen också att man känner att det är ett underlag som kan användas av alla i staten. Just det här att man kan använda den för att friska upp sina kunskaper, och man behöver bli påmind. För det här är inte frågor som man tänker på varje dag, eller varje arbetsvecka ens. Utan därför behöver man bli påmind då och då.
Emil Lindström: Visst. Ja, men det känns som att ni har lyckats bra med den här utbildningen, och som ni är inne på: fått ihop det väldigt balanserat och ändå lagom mycket. Så snyggt jobbat!
[Musikjingel]
Emil Lindström: Det börjar bli dags för segmentet Snabbfrågor. Och här får ni gärna svara ja eller nej bara på mina frågor, så ska ni få utveckla dem sedan.
Då börjar vi med Susanne här. Första frågan: Utbildningen vänder sig till nyanställda i staten, ja eller nej?
Susanne Johansson: Ja, det gör det ju framför allt. Men även andra. Även jag som har jobbat 25 år i staten kan ta del av den och ha behållning. Så att ja, den vänder sig till nyanställda i staten.
Emil Lindström: Yes. Och Malin: Den nya gemensamma utbildningen ersätter myndigheters egna introutbildningar, ja eller nej?
Malin Ruthström: Nej, skulle jag säga. Utan vi ser det som en grund som andra myndigheter kan använda, men de behöver nog komplettera med vad som är mer specifikt för just den myndigheten. Men den här utbildningen ser ju vi som en bottenplatta som alla statsanställda behöver ha. Men sen behöver man säkerligen ha mer för vad som gäller för just där man arbetar, och kanske lagar och regler som gäller specifikt för den myndigheten. Så vi ser det som ett komplement, skulle jag nog kalla det.
Emil Lindström: Komplement. Så man ska inte tänka heller att man inte ska ha någon egen utbildning alls, utan det här är …
Malin Ruthström: Nej, myndigheten ska nog inte tro att det här löser precis allting. Utan man måste göra sin egen del också.
Emil Lindström: Jag fattar. Och Susanne: Den nya utbildningen för statligt anställda utgår ifrån den statliga värdegrunden, ja eller nej?
Susanne Johansson: Ja. Det gör den.
Emil Lindström: Ett rungande ja. (skratt)
Susanne Johansson: Ja. (skratt) Ja, men den utgår ifrån värdegrunden. Men att värdegrunden är ju egentligen inte, det är vi noga med, tycker jag, att påpeka, och det lyfter vi också fram i andra skrifter som vi har, att det är ju inte i sig en regel utan det är ju en palett av de regler som gäller för oss som jobbar i staten. Så genom den här utbildningen så har vi försökt att levandegöra den där värdegrunden så gott som det går. Att förklara och exemplifiera och illustrera och … ja, levandegöra värdegrunden.
Emil Lindström: Sista frågan till dig, Malin: Att agera sakligt och opartiskt är en del av rollen som statsanställd, ja eller nej?
Malin Ruthström: Ja.
Emil Lindström: Ja. Också ett rungande ja. (skratt)
Malin Ruthström: Ja. (skratt)
Emil Lindström: Snyggt. Bra jobbat, hör ni. Det klarade ni bra. Och det börjar bli dags att runda av här.
[Musikjingel]
Emil Lindström: Vi har i dag pratat om den nya utbildningen för statsanställda som Statskontoret lanserade i somras. Jag tar med mig från dagens samtal att den här utbildningen är fullspäckad med nyttig kunskap för mig som statsanställd, även om jag har jobbat några år. Och att den kan användas som en liten buffé som man kan ta med sig av.
Ja, stort tack ska ni ha, Malin och Susanne, för att ni ville vara med här i dag och dela med er av ert arbete som ni har gjort med den här utbildningen, som jag tycker ni har gjort väldigt bra. Och innan jag släpper iväg er så skulle jag vilja fråga er, om vi börjar med Malin: Vad vill du att man som lyssnare ska ta med sig från vårt samtal?
Malin Ruthström: Ja, jag hoppas att vi har väckt lite nyfikenhet ikring den här utbildningen, så att man gärna kikar in på den och ser vad man själv kan ta till sig, som kanske också är nyttigt för en att ta med sig i sin roll som statsanställd.
Emil Lindström: Och Malin, har du något du skulle vilja skicka med?
Susanne Johansson: Ja, att det finns någonting som är gemensamt för alla oss som jobbar i staten, och som Malin sa, lite nyfikenhet och intresse. Och sen skulle jag också vilja passa på att säga tack så mycket till alla de medarbetare i staten, och myndigheter i staten, som har bistått oss på olika sätt i att vi har jobbat med den här utbildningen. Och de som har testat den här utbildningen och kommit med inspel. Det har ju också varit en viktig del i vårt arbete, att vi har kunnat få del av den erfarenheten från andra myndigheter. Alltifrån hur man gör en upphandling för att kunna göra en sådan här utbildning, till hur lång den ska vara, hur man bygger upp den, till hur innehållet ska vara strukturerat.
Emil Lindström: Ja, men vad fint. Då vill jag säga stort tack återigen, och tack till dig som har lyssnat. Och du som jobbar statligt, har du ännu inte gått den här utbildningen så se till att göra det. Du kan gå in på statskontoret.se så kan du gå in på Din roll i staten – gemensamma spelregler. Så hörs vi snart igen. Tack så mycket.
[Musikjingel]