20 november 2024•Nyhet
Ny webbplats guidar arbetsgivare om den statliga tjänstepensionen
Är det svårt att informera arbetstagarna om tjänstepensionen? Med den nya sajten Tjänstepensionsguiden för statliga arbetsgivare blir det lättare.
Publicerad: 2024-11-21
Tjänstepensionsguiden har tagits fram i samarbete mellan Arbetsgivarverket, Statens Tjänstepensionsverk (SPV) och Statens servicecenter (SSC). De tre myndigheterna har olika roller när det gäller tjänstepensionen men såg samma behov av att underlätta för statliga arbetsgivare att berätta vilken bra förmån tjänstepensionen och de kollektivavtalade försäkringarna är. Detta som en del av den strategiska kompetensförsörjningen.
– Det kan upplevas svårt att prata om tjänstepensionen, man vill inte säga fel. Vi vill göra det lättare för arbetsgivare att kunna förklara för medarbetarna vad som gäller och vilken fin förmån detta är för den som jobbar statligt, säger Åsa Pyka, förhandlare på Arbetsgivarverket.
På Tjänstepensionsguiden finns ett antal enkla budskap som du som statlig arbetsgivare kan använda när du pratar med befintliga medarbetare och även i rekryteringssituationer. Det finns också särskild information för olika skeden: Attrahera och rekrytera, Utveckla och behålla samt Avsluta och pensionera.
Tjänstepensionsguiden är framför allt som det låter, en guide till att hitta rätt information.
– I stort sett all information om vad som gäller finns redan på våra olika webbplatser. På Tjänstepensionsguiden samlar vi det viktigaste och hänvisar vidare till det du behöver veta, säger Karin Åslund, förhandlare på Arbetsgivarverket.