10 december 2024•Nyhet
Per-Henrik Holgersson vill skapa en klingande helhet
Han har pedagogiken som ryggrad och vill lyssna på de kompetenser som finns runt omkring. Kördirigenten Per-Henrik Holgersson är nu den som håller i taktpinnen på Kungliga Musikhögskolan.
Publicerad: 2024-12-11
Berätta kort om din bakgrund. Vad är det viktigaste du tar med dig in i din nya roll som rektor för Kungliga Musikhögskolan (KMH)?
– Jag gick själv på KMH på 1980-talet och utbildade mig till cellolärare. Sedan har jag sysslat mycket med kör och frilansat bland annat som kördirigent. Senare kom jag tillbaka till Musikhögskolan och disputerade i musikpedagogik. Nu senast har jag arbetat som akademichef med ansvar för utbildning och forskning inom ämneslärarutbildning i musik, musikpedagogik och musikterapi.
– Jag tar med mig min bakgrund inom pedagogiken och viljan att få vara med och bidra till utvecklingen i musik genom utbildning och forskning som är KMH:s uppgift.
Vad står KMH inför just nu?
– Precis som många lärosäten har vi en utmaning i att driva våra utbildningar med hög kvalitet när anslagen minskar. Det kan leda till att man blir mer effektiv men det är samtidigt tufft. Vi vill ju ge våra studenter den bästa utbildningen och det är viktigt med lärarledd tid, både för studenterna och lärarna, i ett konstnärligt ämne som musik.
– Vi arbetar också för att få egen examensrätt för forskarutbildning. Vi har doktorander idag men de ligger officiellt under andra lärosäten som vi samarbetar med.
Vad är tillit för dig, kopplat till styrning och ledning?
– För mig handlar det om ansvar och gemensamma mål. Att lita på att medarbetarna vet vad som behöver göras och samtidigt styra så att vi når dit vi ska. En viktig del i det är att man lär sig av misstagen och gör på ett annat sätt nästa gång.
– Tillit är något man bygger upp tillsammans, det måste få komma successivt.
Vilken är din erfarenhet av att arbeta tillitsbaserat?
– Jag har nog alltid strävat efter att jobba tillitsbaserat, det ser jag till exempel när jag läser Tillitsdelegationens slutrapport. Den beskriver i stort sett hur jag vill vara, och hoppas att jag är, som ledare. Som musiker behöver jag lyssna in de kompetenser jag har omkring mig för att det ska låta och klinga bra. Det är samma sak när det gäller att vara chef. Vi behöver komma överens om vart vi ska och hur vi ska nå dit.
Hur arbetar ni med ledarskap och medarbetarskap på högskolan?
– Sedan jag började som rektor har jag pratat om min syn på ledarskap och hur jag vill att vi ska jobba tillsammans vid flera tillfällen. Både i ledningsgruppen och i den större chefsgruppen. Jag vill skapa en delaktighet hos kollegorna, det har jag med mig från den pedagogiska forskningen. För mig är det viktigt med dialog och att man förstår varandra men också att ha en verksamhetsplan som stakar ut vägen. Om man lyckas med det tillitsbaserade ledarskapet då kan man också hantera att vi missförstår varandra ibland och ser att även konflikter kan bli en drivkraft framåt.
Vilken roll spelar tillit när man musicerar tillsammans?
– Som körledare måste jag lita på varje sångares kompetens. I musiken finns ofta en form för ett gemensamt patos hos körsångarna över musikens betydelse, för en själv såväl som för en lyssnare. När man i kören kommer fram till en musikalisk helhet, vilket kan beskrivas som att teoretisk kunskap och det musikaliska utförandet är i balans, då finns det möjlighet att uppleva själva musiken. När den processen fungerar är min erfarenhet att det finns en form för djup tillit i kören.
Vilket är ditt viktigaste instrument som ledare?
– Det kan vara svårt att säga det viktigaste instrumentet i bestämd form men om vi ser organisationen eller högskolan som en kör eller orkester, då vill jag arbeta för att den ska få klinga bra, det vill säga att undervisning och forskning ges möjlighet att drivas och utvecklas. Arbetsmiljön är mycket viktig då trivsel och välmående, för mig, till mycket stor del påverkar möjligheter för just studenters och medarbetares möjligheter att utvecklas såväl som att utveckla och fördjupa kompetenser.
Kort om Kungliga Musikhögskolan
Kungliga Musikhögskolan (KMH) utbildar musiker och musiklärare. Högskolan utbildar också i musikterapi och bedriver forskning inom det vetenskapliga och det konstnärliga området inom musik.
Verksamheten grundades 1771 av kung Gustaf III som Kungl. Musikaliska Akademiens undervisningsverk.
Antal studenter: 1520
Antal anställda: 177
Ort: Stockholm
Om ledarporträtten och Tillitsinitiativet
Ledarporträtten är en serie intervjuer med nya medlemschefer som Arbetsgivarverket gör inom ramen för Tillitsinitiativet.
Arbetsgivarverket har utifrån medlemmarnas önskemål tagit initiativ till att i samverkan med medlemmarna utveckla stöd för tillitsbaserad styrning och ledning i de statliga verksamheterna. Målet är att stödja framtidens arbetsliv, genom att skapa ökade förutsättningar för ledare inom det statliga avtalsområdet att i sin arbetsgivarroll utöva ett tillitsbaserat ledarskap.