12 november 2024•Nyhet
Rapport från Riksrevisionen: Inte tydligt att distansarbete påverkar myndigheters effektivitet
Riksrevisionen har granskat distansarbete vid statliga myndigheter. I rapporten lyfter Riksrevisionen fram att myndigheterna har haft ett bra stöd av Arbetsgivarverket bland annat i frågor om hur villkoren för distansarbete bör utformas och tillämpas.
Publicerad: 2024-11-12
Syftet med Riksrevisionens granskning har varit att svara på om statens hantering av det ökade inslaget av distansarbete bidrar till att myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. I granskningen har Riksrevisionsverket använt sig av enkäter, dokumentstudier och intervjuer. Arbetsgivarverket är en av de myndigheter som har intervjuats.
Riksrevisionens övergripande bedömning är att anställdas möjlighet att arbeta på distans inte har någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Möjligheten att arbeta på distans leder heller inte till några förbättringar eller försämringar av myndighetens resultat, på ett övergripande plan.
Riksrevisionen konstaterar att det finns positiva aspekter med distansarbete, till exempel förutsättningarna att rekrytera och behålla personal. De konstaterar också att det finns vissa utmaningar med distansarbete vad gäller såväl arbetsmiljön, som det sociala samspelet mellan anställda och förutsättningarna för samarbete inom myndigheten.
– Vi delar den bild som ges i rapporten och Riksrevisionens slutsatser sammanstämmer också med det våra medlemmar framför när vi diskuterat distansarbetsfrågan de senaste åren. Vi brukar säga att jobba på distans är en möjlighet och inte en rättighet. Därför behöver varje myndighet se till sina verksamhetsbehov och förutsättningar för att distansarbete ska fungera, säger Åsa Krook, chef för arbetsgivarutveckling på Arbetsgivarverket.
Bra stöd från Arbetsgivarverket
Arbetsgivarverket har i uppdrag att stötta myndigheter i arbetsgivarpolitiska frågor. Arbetsgivarverket erbjuder bland annat information om vilka villkor som gäller vid distansarbete och vad myndigheterna bör tänka på, rådgivning till enskilda myndigheter vid behov samt utbildning.
I rapporten lyfter Riksrevisionen fram att myndigheterna har haft ett bra stöd av Arbetsgivarverket i frågor om hur villkoren för distansarbete bör utformas och tillämpas. I rapporten framgår att de intervjuade myndigheterna i stor utsträckning har använt sig av och är nöjda med det stöd Arbetsgivarverket erbjuder.
– Det är viktigt att fortsätta följa upp distansarbetet så att det funkar ur flera perspektiv. Tillsammans med medlemmarna har vi identifierat att vi behöver fortsätta arbeta med ledarskap, medarbetarskap och kulturfrågor, säger Åsa Krook.
Extrainsatt lunchwebbinarium: Distansarbete vid statliga myndigheter
Arbetsgivarverket bjuder in till ett extrainsatt webbinarium tisdagen den 19 november klockan 12-13. Inbjudan skickas till dig som är medlemschef och medlemsföreträdare.
Johanna Köhlmark, revisionsdirektör och Dorian Francis, effektivitetsrevisor på Riksrevisionen, kommer på webbinariet att presentera slutsatser och resultat från granskningen.
Riksrevisionens rapport: Distansarbete vid statliga myndigheter
Rapporten finns att ta del av på Riksrevisionens webbplats.
Ta del av rapporten: Distansarbete vid statliga myndigheter Öppnas i samma flik
Information i Arbetsgivarguiden
I Arbetsgivarguiden finns information om distansarbete i Sverige och vad som krävs av dig som arbetsgivare för att kunna erbjuda det.