29 oktober 2024•Nyhet
Utred möjligheten till drogtester på offentliganställd personal
Arbetsgivarverket och SKR vill att regeringen ska se över regelverket för drogtester. Regeringen bör utreda om det, i likhet med privat sektor, skulle vara möjligt att i vissa fall kunna drogtesta anställda i offentlig sektor.
Publicerad: 2024-10-29
Trots att offentliga verksamheter i stat, kommun och regioner ofta omfattar komplicerade arbetsuppgifter med en hög risknivå och ett högt skyddsintresse, saknas det idag lagstöd för att genomföra drogtester av anställda.
Inom privat sektor kan i princip drogtester genomföras både slumpmässigt och på förekommen anledning med stöd av arbetsledningsrätten, om det finns godtagbara skäl som exempelvis säkerheten för liv, hälsa, ekonomiska värden eller förtroendet för verksamheten. Då behovet av en säker verksamhet är lika stort i offentlig sektor som för privat, framstår den nuvarande skillnaden i möjligheterna till drogtestning inte som rimlig.
Arbetsgivarverket och SKR skriver i hemställan till regeringen att en ökad tillgång till olika typer av droger i samhället innebär en ökad risk för olyckor i arbetsmiljön, vilket kan drabba inte bara medarbetare utan även de som verksamheterna är till för. Med ett hårdare samhällsklimat ökar också risken för att oseriösa aktörer kan utnyttja drogmissbruk hos en anställd för otillåten påverkan eller för infiltration av verksamheten. Drogtester av personal är ett sätt att motverka denna utveckling.
– Från våra båda arbetsgivarorganisationer anser vi att behovet måste ses utifrån den offentliga sektorns demokratiska roll, där allmänheten ska kunna känna ett högt förtroende och tillit till verksamheten, säger Hanna Schmidt, chefsjurist, Arbetsgivarverket.
Avvägning mellan drogtester och arbetstagarens personliga integritet
Arbetsgivarverket och SKR vill därför att regeringen utreder om offentlig sektor kan omfattas av möjlighet till drogtester motsvarande vad arbetsledningsrätten möjliggör för privata arbetsgivare.
Organisationerna skriver att det bör övervägas om inte en reglering skulle kunna gälla samtliga anställda inom offentlig sektor. Något som i så fall skulle bygga på tillägg eller ändringar i lagen om offentlig anställning, LOA.
– Det är viktigt att en översyn om ett förändrat regelverk bygger på avvägningen mellan verksamhetens intresse av att utföra drogtester och den enskilde arbetstagarens personliga integritet, säger Tomas Björck, arbetsrättschef, SKR.
För mer information
Arbetsgivarverket: Lars Andrén, kommunikationschef, telefon 08-700 13 15.
Sveriges Kommuner och Regioner: presstjänst, telefon 08-452 71 01.