Datum: 12 december 2024
Diarienummer: 2024/671
Remiss av betänkandet Arbetslöshetsförsäkringen vid störning, kris eller krig (SOU 2024:49)
Arbetsgivarverket besvarar remissen med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.
Arbetslöshetskassorna är privaträttsliga organ och är inte medlemmar i Arbetsgivarverket. Väl fungerande arbetslöshetskassor har stor betydelse för arbetsmarknadens funktion i situationer med störning, kris eller krig.
4.5.3 En stärkt samverkan mellan arbetslöshetskassorna
Samverkan är en central faktor för att effektivt kunna motverka, hantera och stå emot olika krissituationer. Arbetsgivarverket delar bedömningen att arbetslöshetskassorna bör inkluderas i ett utökat samverkanskrav och välkomnar därför förslaget om en ny bestämmelse i lag som reglerar samverkan mellan arbetslöshetskassorna.
5.3 Behov av reglering
Arbetsgivarverket instämmer i att arbetslöshetskassornas skyldighet att delta i beredskapssamarbetet med beredskapsmyndigheterna inom beredskapssektorn för ekonomisk säkerhet behöver lagregleras. Detta är en viktig åtgärd eftersom arbetslöshetskassorna för närvarande inte omfattas av de samverkansregler som gäller för beredskapsmyndigheterna.
6.8 Preliminär arbetslöshetsersättning
Vid störning, kris eller krig kan arbetslöshetskassorna vara förhindrade att betala ut arbetslöshetsersättning enligt ordinarie förfarande. Betänkandet presenterar ett förslag som möjliggör att arbetslöshetsersättning ändå kan utbetalas. Arbetsgivarverket bedömer att förslaget att ge arbetslöshetskassorna möjlighet att besluta om preliminär arbetslöshetsersättning är välavvägt och ändamålsenligt.
7.7.1 Behov av att kunna införa undantag
Arbetsgivarverket delar den bedömning som Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har gjort i sin respektive hemställan rörande behovet av en översyn av regelverket för ersättningar i situationer då de grundläggande principerna för de sociala trygghetssystemen helt eller delvis inte är möjliga att upprätthålla, till exempel vid ett väpnat angrepp. Arbetsgivarverket instämmer i utredningens bedömning att detta bör utredas grundligt. Om en eventuell utredning ser behov av att vid sådana situationer införa en annan slags ersättning eller stöd som kan betalas ut till enskilda som har erhållit ersättningar från de sociala trygghetssystemen, så är det väsentligt att även arbetslöshetsersättningen omfattas av detta.
7.7.3 Tillfälliga undantag från sanktionsreglerna avseende aktivitetsrapportering
Arbetsgivarverket instämmer i förslaget att regeringen, vid en framtida fredstida krissituation som påverkar arbetsmarknaden, får meddela föreskrifter om undantag om att en sökande ska varnas eller stängas av från rätt till arbetslöshetsersättning om han eller hon utan godtagbara skäl inte lämnar in en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen inom utsatt tid. Det är rimligt att dessa undantag även omfattar kontroll och sanktion, så att arbetslöshetskassorna och Arbetsförmedlingen kan säkra samhällsviktiga funktioner och därmed förbättra förutsättningarna för utbetalning av arbetslöshetsersättning.
8.5.2 Behov av möjlighet till undantag
Arbetsgivarverket instämmer även i betänkandets bedömning om att författningsberedskapen såvitt avser regleringen av arbetslöshetsförsäkringen bör vara generell.
8.5.3 Vissa grundläggande principer behöver behållas
Arbetsgivarverket instämmer också i utredningens bedömning att undantag som regel inte bör kunna göras från grundläggande bestämmelser som fastställer arbetslöshetsförsäkringens syfte.
Beslut i detta ärende fattas av tf. generaldirektör Anna-Karin Jansson. I den slutliga handläggningen deltog chefsjurist Hanna Schmidt, chef arbetsgivarutveckling Åsa Krook, förhandlingschef Andreas Nyström, gruppchef intressebevakning Per Åkesson och utredare Emil Björkman, föredragande.
Ansvarig handläggare:
Emil Lindström