Datum: 12 juni 2024
Diarienummer: 2024/356
Remittering av Arbetsmiljöverkets och Myndigheten för arbetsmiljökunskaps redovisning av uppdraget att lämna förslag om organisationsförändring.
Arbetsgivarverket har inga synpunkter på de olika överväganden om olika organisationsförändringar som görs i det redovisade underlaget.
Utifrån ett arbetsgivarpolitiskt perspektiv ser Arbetsgivarverket det som viktigt att följande frågor hanteras på lämpligt sätt i det fortsatta arbetet med organisationsförändringarna.
Verksamhetsövergång och behovet av omställningsorganisation
Den här typen av organisationsförändringar innebär att det sannolikt blir en verksamhetsövergång enligt 6 b § LAS och att alla medarbetare från den myndighet vars uppdrag flyttas till den andra myndigheten, har rätt att följa med om de inte motsätter sig övergången. Den mottagande myndigheten kan i sin tur behöva säga upp medarbetare på grund av arbetsbrist efter det att organisationsförändringen genomförts och har då arbetsgivaransvaret för denna omställning. För den överlämnande myndigheten innebär förändringen en nedläggning av myndigheten. De medarbetare som tackar nej till övergång kommer att bli uppsagda av den överlämnande myndigheten. Eftersom myndigheten upphör kan inte heller något arbetsgivaransvar upprätthållas. Mot denna bakgrund bör regeringen ge Kammarkollegiet i uppdrag att vara omställningsorganisation för de myndigheter som läggs ner, så som skett vid tidigare nedläggningar av myndigheter.
Behov av lokala förhandlingar
Myndigheter kan ha skillnader i villkoren i sina lokala kollektivavtal. Eventuella förhandlingar hanteras av mottagande myndighet. Tidpunkten för genomförande av sammanslagningarna, påverkar möjligheten att behålla kompetens samtidigt som myndigheten måste få tid att genomföra alla förhandlingar enligt lag och avtal på ett korrekt sätt.
Allmänt om ekonomiska konsekvenser
Avslutningsvis vill Arbetsgivarverket betona vikten av att de ekonomiska konsekvenserna av den organisationsförändring som regeringen går vidare med baseras på realistiska beräkningar. För att uppnå avsedd effekt med den föreslagna förändringen är det erfarenhetsmässigt angeläget att säkra finansiering som möjliggör att uppdraget kan fullgöras på avsett sätt. Erfarenheterna från tidigare organisationsförändringar där stordriftsfördelar eftersträvats visar att vinsterna ofta överskattas och kostnaderna och tiden det tar att få effekt underskattas.
Beslut i detta ärende fattas av Generaldirektör Christina Gellerbrant Hagberg. I den slutliga handläggningen deltog kommunikationschef Lars Andrén, chefsjurist Hanna Schmidt, stabschef Anna-Karin Jansson samt gruppchef Per Åkesson, föredragande.
Ansvarig handläggare:
Per Åkesson