Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Chefens arbetsgivarroll
Att vara chef i en verksamhet inom det statliga avtalsområdet innebär att du utifrån ditt chefsuppdrag representerar din arbetsgivare. I den rollen är du en tydlig arbetsgivarföreträdare gentemot medarbetarna och deras företrädare.
Relaterade sidor
Aktivt medarbetarskapDe statliga verksamheterna är kunskapsintensiva och uppdraget ofta komplext. Inom ramen för ditt uppdrag behöver du som ledare ta ansvar för och driva verksamhetens utveckling men också agera utifrån en helhetssyn och alltid se till myndighetens bästa.
Genom ett inkluderande och tillitsfullt ledarskap skapar du bättre beslutsunderlag och förutsättningar för dina medarbetare att ta ett aktivt ansvar för verksamheten och dess utveckling. Ett gott ledarskap och en god arbetsmiljö skapar stimulerande, kreativa och attraktiva arbetsplatser.
Chefens arbetsgivarroll - vad innebär den?
Verksamheter inom det statliga avtalsområdet står dagligen inför olika utmaningar. Det här ställer stora krav på dig i ditt chefsuppdrag och förutsätter att du är trygg i din arbetsgivarroll.
Till stöd för den utvecklingen finns den gemensamma statliga arbetsgivarpolitiken. Arbetsgivarpolitiken är ett verktyg för att nå såväl goda arbetsresultat som effektiv verksamhetsutveckling. Som chef använder du dig dagligen av den gemensamma såväl som den lokala arbetsgivarpolitiken för att genomföra ditt uppdrag på bästa sätt. Det i sin tur förutsätter att du är väl förtrogen med såväl arbetsgivarpolitiken som din verksamhets mål och uppdrag.
En tydlig arbetsgivarroll på alla chefsnivåer i organisationen och ett väl utvecklat chefs- och ledarskap är centrala framgångsfaktorer för en väl fungerande verksamhetsutveckling och medarbetarnas välbefinnande och prestation. Ett gott ledarskap och en god arbetsmiljö skapar förutsättningar för stimulerande, kreativa och attraktiva arbetsplatser. Flexibla och verksamhetsanpassade anställningsvillkor bidrar till ett bättre resultat i verksamheten och till en tydligare bild av verksamhetens krav i arbetet för både chefer och medarbetare. I chefens arbetsgivarroll ingår att alltid vara företrädare för hela verksamheten och bärare av arbetsgivarpolitiken i relation till medarbetarna och deras fackliga företrädare.
I ditt uppdrag som chef ingår därför att såväl tillämpa gällande lagar och kollektivavtal, som att bära gällande arbetsgivarpolitiska värden samt delta i utvecklingen av den framtida arbetsgivarpolitiken. Genom att du som chef tar ansvar för din arbetsgivarroll bidrar du till att förbättra och utveckla verksamheten samt säkerställa kompetensförsörjningen. I det direkta ledarskapet skapar du som chef förutsättningar för dina medarbetares handlingsutrymme, ansvarstagande och aktiva medarbetarskap.
Din arbetsgivarroll i praktiken
För dig som chef handlar arbetsgivarrollen om att omsätta arbetsgivarpolitiken i det dagliga handlandet genom att till exempel
- främja en god arbetsmiljö,
- använda dialogen som verktyg,
- tydliggöra såväl uppdrag och mål som ramar och mandat,
- sätta lön och att
- tillämpa ett inkluderande synsätt i ditt ledarskap.
Din arbetsgivarroll handlar även om att utifrån verksamhetens behov arbeta med kompetensförsörjning genom att attrahera, rekrytera, behålla, utveckla och avveckla den kompetens din verksamhet behöver. När beslut är fattade är det också din uppgift att tillämpa besluten lojalt och förklara för dina medarbetare varför besluten ser ut som de gör.
Det är du som chef som ansvarar för att verksamheten bedrivs så effektivt som möjligt. Du ser dagligen dina medarbetares prestationer och avgör om och hur du kan möta medarbetarnas behov och önskemål. Det gör du genom att leda och fördela arbetet, det vill säga att styra och organisera hur och av vem arbetsuppgifterna ska utföras.
I praktiken innebär det att du ställer tydliga krav på medarbetarna och att du i samband med rekrytering har en klar uppfattning om vilken kompetens som uppdraget kräver men som eventuellt saknas. Det förutsätter i sin tur att du kontinuerligt för en dialog med medarbetarna om hur verksamheten utvecklas och förändras så att de blir delaktiga i dina beslut. Genom dialogen ser du också hur gruppen fungerar och vad den behöver för att stärkas i strävan mot verksamhetens mål.
För att kunna hantera olika typer av arbetsgivarfrågor behöver du ha grundläggande arbetsrättslig och avtalsrättslig kännedom. Du behöver också vara väl insatt i din verksamhets lokala arbetsgivarpolitik och ha kunskap om vilka beslut du har rätt att fatta samt vilka överenskommelser om anställningsvillkor som du har rätt att ingå med dina medarbetare. Dessutom behöver du veta vem på myndigheten du kan diskutera och samråda med i dessa frågor.
Arbetsgivarrollen inom det statliga avtalsområdet innebär att:
- Statsförvaltningens chefer på alla nivåer företräder arbetsgivaren.
- En chef som är tydlig i sin arbetsgivarroll når goda arbetsresultat, får en effektivare verksamhet och mer nöjda medarbetare.
- Den statliga arbetsgivarpolitiken uttrycks och formas i det dagliga arbetet av chefer på alla nivåer.
- Lönesättande samtal bidrar till att chefens arbetsgivarroll förtydligas och kommunikationen mellan chef och medarbetare utvecklas.
Tillitsinitiativet
Ta del av vårt material som rör tillitsbaserad styrning och ledning.