Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Facklig förtroendeman
En facklig förtroendeman, som företräder de anställda på en arbetsplats, har enligt lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen (förtroendemannalagen, FML) rätt till viss ledighet för att kunna utföra sitt det fackliga uppdraget. Lagen kompletteras inom det statliga avtalsområdet av det centrala avtalet om fackliga förtroendemän (FmA).
Lagen tillämpas på facklig förtroendeman som har utsetts av en arbetstagarorganisation som arbetsgivaren har ingått kollektivavtal med och som organisationen underrättat arbetsgivaren om. Underrättelsen ska enligt det statliga avtalet om fackliga förtroendemän, (FmA) vara skriftlig och innehålla uppgift om uppdragets art.
Förtroendemannalagen reglerar rätten till ledighet, med eller utan lön, för det fackliga uppdraget. Lagen innehåller också ett utökat skydd mot uppsägningar, försämrade arbetsvillkor som en följd av det fackliga uppdraget och bestämmelser om tolkningsföreträde.
Arbetstagarorganisationen utser en eller flera förtroendemän
Den lokala arbetstagarorganisationen utser lokal facklig förtroendeman. Den bestämmer också om det ska utses en eller flera fackliga förtroendemän. I praktiken får inte antalet någon betydelse, eftersom rätten till ledighet ska vara skälig med hänsyn till förhållandena på arbetsplatsen.
Det fackliga uppdraget
FML omfattar facklig verksamhet, som också benämns som det fackliga uppdraget, och är enkelt uttryckt sådant som rör förhållandet mellan arbetstagarorganisationen och arbetsgivaren. Exempel på sådan verksamhet är förhandlingar mellan lokala parter, förberedelser för sådana och information till medlemmarna om regelverk eller förhandlingsresultat. Även facklig utbildning som är inriktad på att ge förtroendemannen bättre förutsättningar för det fackliga uppdraget faller in under begreppet.
Däremot omfattas inte rent politisk, opinionsbildande verksamhet och interna föreningsangelägenheter av FML. Interna föreningsangelägenheter är till exempel medlemsvärvning, kassörsuppdrag och fackliga val.
Rätt till ledighet
Enligt FML har en facklig förtroendeman rätt till den ledighet som behövs för att denne ska kunna utföra sitt fackliga uppdrag. Tiden ska stå i skälig proportion till arbetsförhållandena på arbetsplatsen och beror på uppdraget, hur många medlemmar den förtroendevalde representerar, men också av vad som händer på arbetsplatsen. I perioder med exempelvis stora omorganisationer eller andra förändringar kan det gå åt mer facklig tid än i perioder när inte lika många förändringar är aktuella.
Ledigheten ska ha en skälig omfattning och får inte förläggas så att den utgör betydande hinder för det ordinarie arbetet.
Rätt till betald ledighet
Enligt FML har en facklig förtroendeman inte bara rätt till ledighet, utan även i vissa fall, betald ledighet för det fackliga uppdraget. Avgörande för rätt till betald ledighet är att uppdraget har koppling till förtroendemannens egen arbetsplats. Några exempel på detta är facklig information avseende arbetsplatsen eller lokala förhandlingar. Förtroendemannen har också rätt att behålla lönen under sådan facklig utbildning som har betydelse för rollen.
Om det fackliga uppdraget inte avser den egna arbetsplatsen och ledighet beviljas med stöd av tjänstledighetsförordningen, har den fackliga förtroendemannen rätt till ledighet utan löneavdrag med stöd av 9 kap. 2 § punkt d villkorsavtalen. Detta gäller högst tio dagar per år. Hit räknas vanligen ledighet för centrala uppdrag, till exempel ledamot i förbundsstyrelse eller förhandlingsdelegation. Mer information om i vilka fall denna reglering är tillämplig framgår av råden till villkorsavtalen. För de fall det istället är affärsverksavtalen som tillämpas, se reglering i 17§ i affärsverksavtalen.
Tvister om FML
Om arbetstagarorganisationen anser att arbetsgivaren har brutit mot FML, har den lokala organisationen att begära förhandling enligt huvudavtalet.
I FML finns regler om tolkningsföreträde, vilket innebär att arbetstagarorganisationens mening, i vissa tvistefrågor, ska gälla intill dess att tvisten slutligt har prövats. Rätten att utöva tolkningsföreträde tillkommer arbetstagarorganisationen, inte den enskilda förtroendemannen.
Frågor och svar om facklig förtroendeman
Ledighetens omfattning och förläggning bestäms efter överläggning mellan arbetsgivaren och den fackliga organisationen.
I avtal om fackliga förtroendemän finns en tumregel avseende omfattningen på den ledighet som kan behövas för att fullfölja det fackliga uppdraget. Parterna har här varit eniga om att ledigheten bör motsvara en lokal facklig förtroendeman på heltid per helt 500-tal medlemmar i den lokala föreningen.
Om det beror på arbetsgivaren att uppdraget utförs på annan ort än det egna arbetsstället ska arbetsgivaren också ersätta eventuella merkostnader som kan uppstå, exempelvis reseersättning. Sådan ersättning utgår i form av reskostnadsersättning och traktamente som vid tjänsteresa, se 4 § avtal om fackliga förtroendemän.
Skyddsombud utses av den lokala arbetstagarorganisationen. Om det rör sig om större arbetsplatser kan det utses flera skyddsombud och en av dem blir i så fall huvudskyddsombud och har till uppgift att samordna de övriga skyddsombudens arbete.
Alla skyddsombud som är anställda hos kollektivavtalsbundna arbetsgivare och som utsetts av kollektivavtalsbärande facklig organisation är fackliga förtroendemän i FML:s mening.
Gällande skyddsombud ombord på fartyg så finns särskilda bestämmelser i fartygssäkerhetslagen.
En facklig förtroendeman hanteras på samma sätt som övriga arbetstagare vid lönerevision. Detta gäller oavsett omfattningen på det fackliga uppdraget. Parterna har, utöver vad som framgår av 5 § RALS-avtalen, i 6 § 6.4 (3: st.) beskrivit hur fackligt arbete kan värderas.
Dessutom finns i lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen (FML) regler som ger fackliga förtroendemän ett skydd mot försämrade anställningsvillkor under den tid arbetstagaren är förtroendeman och efter avslutat uppdrag.
Ja, lokala parter kan i lokalt samverkansavtal enligt Ramavtal om samverkan för framtiden komma överens om att facklig information får ges på arbetstid. Alternativt kan lokala parter träffa en särskild överenskommelse om sådan information med stöd av bilaga 3 till det centrala Ramavtal om samverkan för framtiden.
Medlemsmöten kan inte hållas på arbetstid med stöd av lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen (förtroendemannalagen), eftersom lagen endast är tillämplig på den som är facklig förtroendeman.
Ramavtal om samverkan för framtiden, förhandlingsprotokoll 2016-04-27
Avtal och skrifter
Avtal om fackliga förtroendemän (FmA) daterat 20 mars 1975 utgör till huvudsaklig del ett komplement till FML.
Cirkulär Lag och avtal om fackliga förtroendemän (SAV1984 A39)
Villkorsavtal Arbetsgivarverket - OFR/S,P,O
Villkorsavtal-T Arbetsgivarverket - Saco-S
Villkorsavtal Arbetsgivarverket - Seko