Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Lönebildning
Den här informationen om lönebildning syftar till att vara ett stöd både för myndighetschefer, ledningsgrupper och för lönesättande chefer.
Här beskriver vi vad som ingår i lönebildningsarbetet på en generell nivå. Tänk på att arbetssätt och ordningar kan variera mellan myndigheter, liksom chefers befogenhet när det gäller lönesättning och hantering av andra anställningsvillkor. Det är därför viktigt att ta hänsyn till vilka förutsättningar som gäller på just din myndighet.
Förändringar i RALS 2010-T från 1 oktober 2024
Från och med 1 oktober träder ett antal förändringar i RALS 2010-T mellan Arbetsgivarverket och Saco-S i kraft.
Läs mer om förändringarna i vår nyhet.
Lönetransparensdirektivet
Tidsplan för genomförandet:
Till och med 4 oktober 2024: Utredningsförslaget till svenskt genomförande av direktivet remissbehandlas.
Oktober 2024 och framåt: Förslaget bereds i Regeringskansliet.
Senast 7 juni 2026: EU:s lönetransparensdirektiv ska vara genomfört i medlemsländerna.
Utredningsförslaget tar sin utgångspunkt i Diskrimineringslagens nuvarande bestämmelser som kompletteras med nya skyldigheter för arbetsgivaren för att kraven enligt direktivet ska uppfyllas.
Läs en sammanfattning av utredningsförslaget:
Sammanfattning av utredningsförslaget Genomförande av lönetransparensdirektivet
Utredningens betänkande:
Genomförande av lönetransparensdirektivet (Regeringens webbplats) Öppnas i samma flik
Statlig lönebildning
I Sverige är det arbetsmarknadens parter som gemensamt tar ansvar för löneutvecklingen. Arbetsgivare och fackförbund förhandlar fram vad som ska gälla kring löner och villkor. Villkoren regleras i kollektivavtal och ger möjlighet att ta hänsyn till olika verksamheters skilda förutsättningar. Det är det som kallas den svenska modellen och det ger stabila villkor och arbetsfred.
Den svenska modellen gäller även statlig sektor. På myndighetschefernas uppdrag är det Arbetsgivarverket som samordnar, förhandlar och sluter centrala kollektivavtal. I den lokala lönebildningen tar myndighetscheferna enskilt och i samverkan ansvar för lönerna. Genom ramanslagen tydliggörs politikens ansvar för statens utgifter och myndighetschefernas ansvar för lönerna. Det är en del av den arbetsgivarpolitiska delegeringen.
Arbetsgivarverket tecknar centrala kollektivavtal om lön med Saco-S, OFR,S/P/O och Seko. Det är tre olika avtal med olika giltighetstid och olika revisionsmodeller.
De centrala löneavtalen är utformade som processavtal och beskriver både principer för lönesättning och steg som arbetsgivare och fack ska gå igenom i den lokala lönerevisionsprocessen.
I de centrala avtalen framgår också vilka möjligheter som lokala parter har att anpassa processen. Utifrån dessa tecknar lokala parter lokala kollektivavtal som närmare beskriver hur den lokala löneprocessen ser ut. Det kan handla om vilken revisionstidpunkt som ska gälla och om nya löner ska sättas i lönesättande samtal eller kollektivavtalsförhandling.
Sveriges ekonomi behöver en konkurrenskraftig exportnäring. Därför anger arbetsgivare och fack inom den konkurrensutsatta industrin takten för löneutvecklingen på svensk arbetsmarknad. Det är den takten som brukar kallas för märket. Myndighetscheferna har genom den arbetsgivarpolitiska delegeringen ansvar för att lönerna på det statliga området respekterar märket.
Lönebildningen inom det statliga avtalsområdet vilar på följande principer:
- Lönebildningen ska främja verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning.
- Lönesättningen ska vara individuell, differentierad och saklig.
- Lönerna ska i huvudsak sättas i dialog mellan chef och medarbetare.
- Den statliga sektorn ska inte vara löneledande.
Dessa principer ska alla arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet förhålla sig till. Med dem som utgångspunkt utformar sedan varje organisation sin lönepolitik utifrån de behov som finns i verksamheten.
Lönesättningen ska vara individuell, differentierad och saklig
Individuell lönesättning innebär fokus på individens resultat och skicklighet. Det ska finnas en tydlig koppling mellan myndighetens uppdrag, mål och individens resultat. Lönen ska spegla individens bidrag till verksamhetens mål.
I samband med lönerevision är det viktigt att arbetsgivare fördelar det ekonomiska utrymmet på ett sätt som gynnar verksamheten och kompetensförsörjningen. För att kunna rekrytera, motivera, utveckla och behålla nödvändig kompetens behöver arbetsgivaren därför ha en differentierad lönesättning.
En annan viktig löneprincip är att lönesättningen är saklig. Arbetsgivaren ska kunna visa att ansvar, svårighetsgrad, individens resultat och skicklighet ligger till grund för skillnader i lön. Tydliga lönekriterier är ett viktigt instrument i lönesättningen. Konkurrens på arbetsmarknaden kan motivera löneskillnader och är en del i en saklig bedömning.
Lokal lönebildning
Lönebildning och lönesättning ska medverka till att målen för verksamheten uppnås och att verksamheten bedrivs rationellt och effektivt. Verksamhetens krav, myndighetens ekonomiska förutsättningar och kompetensförsörjningsbehov är utgångspunkterna för den lokala lönebildningen.
Om lönen ska kunna användas som styrmedel behöver verksamhetens mål vara tydligt definierade, både på kort och lång sikt. Det måste också finnas en tydlig koppling mellan de övergripande verksamhetsmålen och de mål som finns för den del av verksamheten som medarbetaren befinner sig i.
I den individuella lönesättningen ska varje medarbetares prestation värderas utifrån hur den har bidragit till uppfyllandet av verksamhetsmålen. De mål som chef och medarbetare sätter upp ska kunna spåras tillbaka till helheten. När denna koppling är tydlig blir lönen ett verkligt styrmedel.
Statliga arbetsgivare måste kunna rekrytera och behålla medarbetare med den kompetens som verksamheten behöver på kort och på lång sikt. Lönen är ett viktigt och kraftfullt styrmedel för detta.
Utifrån att vi har sifferlösa centrala kollektivavtal så har myndigheten ett stort inflytande över hur stora löneökningarna ska vara, samt hur de ska fördelas inom verksamheten. Utgångspunkten är verksamheten och kompetensförsörjningsbehoven.
Förutom ledarskap, arbetsuppgifter, utvecklingsmöjligheter och arbetsmiljö har lön och andra anställningsvillkor stor betydelse för möjligheten att rekrytera och behålla rätt medarbetare. De centrala kollektivavtalen ger möjlighet att lokalt avtala om anställningsvillkor utifrån både verksamhetens behov och individens, exempelvis genom enskilda överenskommelser.
Myndighetschefen med sin ledning ansvarar för lönebildningen och hur stort ekonomiskt utrymme som myndigheten ska investera i verksamheten i form av lön. Det är en viktig del av den arbetsgivarpolitiska delegeringen.
Myndighetschefer, både enskilt och tillsammans, ansvarar också för att se till att staten inte är löneledande.
Arbetsgivarsamverkan är en förutsättning för det delegerade arbetsgivaransvaret. Genom Arbetsgivarverket ska myndigheterna samverka om och utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.
Ett av syftena med samverkan är att undvika uppdrivna lönekostnader. Arbetsgivarsamverkan bidrar dessutom till att varje enskild arbetsgivare kan vara en stark motpart till de fackliga organisationerna.
En enskild myndighets agerande vid lönebildningen kan få effekter för andra myndigheter och för staten som helhet. Genom samverkan får andra arbetsgivare kunskap och insikt om varje myndighets särskilda behov.
Det skapar förståelse och acceptans för varför vissa åtgärder behövs och minskar risken för motreaktioner. Samtidigt kan åtgärder som skulle påverka andra arbetsgivare negativt undvikas.
Tänk på att
Det är viktigt att kontinuerligt säkerställa att lokala anpassningar är ändamålsenliga för verksamheten och kompetensförsörjningen. Ett sätt kan vara att, med stöd av de centrala ramavtalen om löner (RALS), se över och ompröva anställningsvillkoren i de lokala avtalen i samband med lönerevisionen.
Ett strategiskt lönebildningsarbete
Lönebildningen har stor betydelse för myndighetens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning på både kort och lång sikt. Den behöver därför planeras, genomföras och följas upp på samma sätt som övrig verksamhet.
Ledningen behöver ha en klar uppfattning om vilka åtgärder som måste genomföras för att kunna rekrytera och behålla rätt kompetens och vilka kostnader detta får medföra. Lönebildningens mål och prioriteringar måste grunda sig på en sammantagen analys av ekonomiska ramar, aktuell lönestruktur, kompetensförsörjning och marknadssituation.
Ett strategiskt lönebildningsarbete förutsätter återkommande diskussioner mellan ledning och övriga chefer om mål, resultat och ekonomiska förutsättningar. Det är viktigt att alla chefer känner sig delaktiga i besluten och kan bära detta i dialogen med medarbetare.
Den lokala lönepolitiken är arbetsgivarens samlade strategi för den lokala lönebildningen och vilka mål som ska uppnås. I myndighetens lönepolitik konkretiseras hur löner och andra anställningsvillkor ska utformas och tillämpas för att bidra till ett gott verksamhetsresultat. Det är viktigt att de dokument där lönepolitiken kommer till uttryck i är tydliga och konkreta så att chefer kan tillämpa lönepolitiken och medarbetare kan förstå lönesättningen.
Lönebildningen ska ta sin utgångspunkt i verksamhetens långsiktiga strategi och det kompetensförsörjningsbehov som identifierats. För att lönebildningen ska få en tydlig verksamhetskoppling måste lönebilden harmoniera med verksamhetsprioriteringarna. En analys av rådande lönebild behöver därför göras för att se om den stämmer överens med önskad lönebild och om den stödjer verksamhetens mål och kompetensförsörjningsbehov.
Ett bra sätt att fånga upp verksamhetens behov är att ansvariga chefer deltar i strategiska diskussioner för att inventera och redovisa behoven och analysera konsekvenserna på kort och lång sikt. Här följer några exempel på frågor att fundera över i sådana diskussioner:
- Stödjer lönebilden de verksamhetsmål vi vill uppnå?
- Hur är vår förmåga att rekrytera, utveckla och behålla den kompetens vi behöver? Ser det olika ut för olika delar av verksamheten?
- Är nuvarande löner konkurrenskraftiga mot marknaden, när så behövs? Hur påverkar löneläget på orten?
- Hur behöver vi prioritera lönemedlen utifrån verksamhets- och kompetensförsörjningsbehov?
- Vilka förändringar behöver ske av lönebilden och dess strukturer utifrån ovanstående diskussion?
- Hur ska förändringarna finansieras och med vilken tidplan? Vilka ekonomiska förutsättningar har vi? Finns det andra anställningsvillkor som kan omprövas till förmån för löneökningar eller vice versa?
I löneanalysprogrammet Analyskraft får du mer stöd för hur du kan förbereda, genomföra och följa upp den lokala lönerevisionen.
Myndighetens ekonomiska förutsättningar påverkar lönebildningen. Hur ser behoven ut och hur mycket har myndigheten råd att lägga på löner på kort och lång sikt? Det är viktigt att ta hänsyn till den totala lönekostnaden och lönekostnadsutvecklingen under hela året. Detta gäller alla löneförändringar, inte bara lönerevision, utan även vid nyrekryteringar eller andra löneförändringar vid sidan av lönerevision. Löneförändringar påverkar också andra lönekostnader som exempelvis pensionsavsättningar och ersättningar enligt villkorsavtalen.
Som ett led i den arbetsgivarpolitiska delegeringen, följer regeringen upp lönekostnadsutvecklingen för staten som helhet och för varje enskild myndighet. Lönekostnadsutvecklingen beräknas genom att titta på den genomsnittliga lönen för samtliga anställda vid en tidpunkt jämfört med samma tidpunkt året innan. Det innebär att alla förändringar genom nyanställningar, avgångar, lönerevision och andra lönekorrigeringar under perioden påverkar statistiken.
Ett viktigt verktyg i lönebildningen är myndighetens lönekriterier, det vill säga på vilka grunder lönen sätts. De är en förutsättning för individuell, differentierad och saklig lönesättning. Lönekriterierna ska vara tydliga och konkreta, så att resultat och prestationer kan kopplas till verksamhetens mål. Samma kriterium kan till exempel ha olika tyngd eller innebörd inom olika delar i verksamheten eller för olika grupper av befattningar hos samma arbetsgivare. I takt med att verksamheten utvecklas kan lönekriterierna behöva ses över.
För att lönepolitiken ska få genomslag behöver samtliga lönesättande chefer förstå och ställa sig bakom grundläggande värderingar kring lönesättning, myndighetens lönestruktur samt kriterierna för bedömning av medarbetarnas resultat. Gemensamma diskussioner och en ordentlig förankringsprocess i chefsleden är därför viktig.
Arbetsgivarens lönepolitiska ställningstaganden måste även nå ut i hela organisationen. Skriftliga riktlinjer och kriterier gör lönepolitiken tydligare, vilket underlättar en konsekvent tillämpning och förståelse hos medarbetarna för lönesättningen.
För att både kunna premiera goda resultat och kunna prioritera bland de behov som identifierats är det viktigt att våga differentiera lönerna. I praktiken kan det innebära att vissa medarbetare inte ska ha någon justering av lönen och att andra behöver stora förändringar i lönen. Även konkurrensen på arbetsmarknaden kan motivera löneskillnader i de fall det funnits anledning att ta hänsyn till detta när lönen för en medarbetare bestämts till exempel i samband med rekrytering.
Det finns två revisionsmodeller enligt de centrala löneavtalen:
- lönesättande samtal mellan chef och medarbetare eller
- kollektiv förhandling mellan myndighetens förhandlingsansvariga och de fackliga organisationerna.
Lönesättande samtal innebär att medarbetarens nya lön sätts i samtal mellan chefen och medarbetaren. Chef och medarbetare kommer överens om ny lön utifrån en sammanvägd bedömning av medarbetarens arbetsinsats, verksamhetens behov, marknadsfaktorer och med hänsyn till nuvarande lönenivå. Lönesättande samtal är därför ingen förhandling. Människor är olika och har olika förmåga att lyfta fram sina arbetsresultat. Medvetenheten om detta är nödvändig för saklig lönesättning.
Vid kollektivavtalsförhandling sluter arbetsgivaren och den lokala arbetstagarorganisationen kollektivavtal om nya löner.
Lönesättande samtal som revisionsmodell är möjlig för anställda som är medlemmar i något av förbunden OFR/S,P,O eller Saco-S. Det är arbetsgivaren och facket på myndigheten som kommer överens om att lönesättande samtal ska användas på myndigheten. För medlemmar i Seko sluts nya löner genom kollektivavtalsförhandling. För oorganiserade medarbetare beslutar arbetsgivaren ensidigt om ny lön, sker normalt vid samma tidpunkt som övriga lönerevisioner.
Det är inget krav i det centrala avtalet att överenskommelsen om ny lön ska vara skriftlig, men för tydlighetens skull är det bra att både chef och medarbetare skriver under en sådan överenskommelse.
När lönerevisionen är genomförd är det viktigt att utvärdera processen. Uppföljningen kan helt eller delvis genomföras tillsammans med de fackliga organisationerna på myndigheten. Det är ett sätt att förankra de långsiktiga målen med lönepolitiken och att få återkoppling på hur processen fungerat utifrån vad de fackliga representanterna har fångat upp. Här följer några exempel på frågor att fundera över i en sådan uppföljning:
- Hur fungerade processen som helhet? Behöver någon del utvecklas?
- Stämmer resultatet överens med fastställd inriktning (till exempel beslutade prioriteringar/ställningstaganden gällande lönestrukturen)?
- Hur fungerade dialogen mellan chef och medarbetare? Behövs särskilda insatser inför nästa gång, till exempel utbildning?
- Vad tar vi med oss till kommande revision?
Partsgemensamt arbete
Enligt 5 § RALS ska det genomföras ett partsgemensamt arbete om hur löneprinciperna ska förtydligas i lokala lönekriterier. Lönekriterierna ska ta sin utgångspunkt i verksamhetens behov. I detta arbete ska parterna sträva efter samsyn.
Överenskommelse om lön vid andra tillfällen än lönerevision
Utgångspunkten i de centrala löneavtalen är att behov av löneförändringar omhändertas inom ramen för lönerevisionen. Avtalen medger dock möjlighet för arbetsgivare och enskild arbetstagare att träffa överenskommelse om ny lön även vid andra tillfällen än lönerevision om arbetsgivaren anser att det finns skäl för det. Observera att innan överenskommelse om ny lön träffas ska berörd lokal arbetstagarorganisation informeras.
BESTA-vägen
BESTA-vägen är ett stöd för analys av löneskillnader mellan kvinnor och män. Metoden bygger på att arbetet när detta görs integreras i den lokala lönebildningsprocessen.
Läs mer om BESTA-vägen på Partsrådets webbplats.
Rollen som chef och arbetsgivare
Arbetsgivarrollen utövas av alla som företräder arbetsgivaren oavsett vilken nivå i organisationen man befinner sig på. Vilket ansvar och vilka befogenheter chefer på olika nivåer har i det lokala lönebildningsarbetet varierar från myndighet till myndighet.
Rollen som chef och arbetsgivare innebär att företräda arbetsgivarpolitiken i relation till medarbetare och deras fackliga representanter.
Arbetsgivarrollen i staten innebär att företräda sin egen verksamhet men också att ha en helhetssyn och se till såväl myndighetens som statens bästa. Det kan innebära att en chef ibland måste göra avkall på sina egna prioriterar för att det gynnar hela verksamheten.
Chefer är i alla lägen arbetsgivarföreträdare och därmed bärare av myndighetens lönepolitik. Det innebär att förklara, motivera och stå för prioriteringar och bedömningar. En återkommande dialog om mål och resultat mellan chef och medarbetare är en grunden i en väl fungerande individuell lönesättning. Dialogen är en del av verksamhetsutvecklingen och verksamhetsstyrningen.
Samverkan mellan chefer inom en myndighet är en förutsättning för en enhetlig och tydlig tillämpning av den lokala lönepolitiken. En kontinuerlig dialog kring prioriteringar och bedömningar är viktigt för att skapa samsyn kring vilka lönesatsningar som behövs för att nå verksamhetens mål och att bli stärkt i chefsrollen. Det skapar goda förutsättningar för dialogen mellan chef och medarbetare.
Arbetsgivarrollen i staten innebär att:
- Statsförvaltningens chefer på alla nivåer företräder arbetsgivaren.
- En chef som är tydlig i sin arbetsgivarroll når goda arbetsresultat, får en effektivare verksamhet och mer nöjda medarbetare.
- Den statliga arbetsgivarpolitiken uttrycks och formas i det dagliga arbetet av chefer på alla nivåer.
- Lönesättande samtal bidrar till att chefens arbetsgivarroll förtydligas och kommunikationen mellan chef och medarbetare utvecklas.
Dialogen mellan chef och medarbetare
En förutsättning för en väl fungerande löneprocess är dialogen mellan chef och medarbetare. En återkommande dialog under året är viktigt för att stärka kopplingen mellan organisationens mål och uppdrag och individens resultat och lön.
Dialogen ska ge medarbetarna en förståelse för hur de bäst kan bidra till verksamheten och den skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap och ansvarstagande. När det sedan är dags för lönerevision ska den nya lönen inte vara någon överraskning utan bekräfta de avstämningar om prestationer och resultat som ni har haft tidigare under året.
Under hela den återkommande dialogen är lönekriterierna ett viktigt verktyg för att på ett tydligt sätt kunna samtala om mål, förväntningar och resultat i arbetet och vad som ligger till grund för lönesättningen.
En bra dialog ger utrymme för både chef och medarbetare att reflektera kring den egna och verksamhetens utveckling.
- Den återkommande dialogen inleds årligen med samtal om mål och förväntningar. Det är viktigt att chefen, tillsammans med medarbetaren, går igenom förväntningar och individuella mål. Detta behöver inte vara så komplicerat – det viktigaste är att prata om vilka arbetsuppgifter medarbetaren ska utföra och vilka förväntningar som finns på medarbetaren under året.
- Chefen behöver också säkerställa att medarbetaren förstår kopplingen mellan verksamhetens mål på övergripande nivå och hur det egna arbetet bidrar till målen.
- Medarbetaren behöver också känna till på vilka grunder lönen sätts, exempelvis genom att gå igenom myndighetens lönekriterier.
- Det kan också vara bra att tillsammans med medarbetaren bestämma hur den fortsatta dialogen under året ska se ut. Behoven kan se olika ut beroende på individ och arbetsuppgifter.
Chefen behöver återkommande stämma av resultat och prestation med medarbetaren i relation till de mål som satts upp.
Ibland behövs förtydliganden eller korrigeringar i förväntningar och arbetsuppgifter kommuniceras med medarbetaren. Det ökar förutsättningarna för en väl fungerande verksamhet och för att samtal om lön sedan ska bli bra.
Om det inträffar ”lönepåverkande” beteenden/händelser under året är det viktigt att chefen agerar direkt och tar upp detta med medarbetaren. Det ska inte komma som en överraskning i samband med lönerevisionen.
I samtal om lön förs en dialog om mål- och resultatuppfyllelsen. Chefen ska, på ett tydligt sätt, kommunicera sin bedömning av medarbetarens resultat och på vilka grunder lönen sätts. Det ska finnas en koppling till de tidigare samtalen under året. Medarbetarna ska förstå varför de fått den lön de fått.
När den nya lönen kommuniceras ska fokus ligga på den nya lönen och inte höjningen i sig.
Den återkommande dialogen
- Chef och medarbetare går tillsammans igenom förväntningar och individuella mål.
- Chefen ska tydliggöra vilka arbetsuppgifter som ska utföras och vilka förväntningar som finns på medarbetaren under året.
- Det är viktigt att varje medarbetare känner till på vilka grunder lönen sätts och vad han eller hon kan göra för att påverka sin lön.
Löneutvecklingen i staten
Arbetsgivarverket sammanställer löneutvecklingen på det statliga avtalsområdet. Här kan du se hur utvecklingen av löner och lönestruktur sett ut under den senaste statistikperioden.
Frågor och svar om lönebildning
När det gäller sambandet mellan GDPR och RALS (ramavtal om löner mm) kan följande konstateras.
Enligt Dataskyddsförordningen är det bland annat förbjudet att behandla känsliga personuppgifter (exempelvis medlemskap i fackförening, uppgifter om hälsa) om inte något undantag gäller.
Personnummer är inte känsliga personuppgifter enligt dataskyddsförordningen men i Sverige har vi valt att se dem som extra skyddsvärda. Det innebär att personnummer kan behandlas utan samtycke om det är klart motiverat med hänsyn till exempelvis ändamålet med behandlingen, som till exempel av nödvändighet för att kunna fullgöra ett avtal (Artikel 6, 1.b i dataskyddsförordningen).
När det gäller RALS-avtalen är det vår bedömning att en arbetsgivare, i det fall en arbetstagarorganisation inte har aktuella uppgifter om vilka medlemmar som är anställda hos arbetsgivaren, på begäran kan lämna ut en förteckning till organisationen avseende enbart personnummer för alla anställda. En avstämning av dessa personnummer mot aktuellt medlemsregister kan underlätta för återkoppling om aktuella medlemmar till arbetsgivaren.
Om så sker är det rimligt att arbetsgivaren, som personuppgiftsansvarig, informerar sina anställda om att detta kan ske, till exempel kopplat till information om RALS/lönerevision på intranätet. Detta då arbetsgivaren och respektive organisation behöver dela information för att säkra att de kan fullgöra sina förpliktelser enligt respektive RALS-avtal.
Vår uppfattning är också att mottagande organisation behöver förtydliga för arbetsgivaren att personuppgifterna ska användas i detta syfte samt att då endast personnummer tillhandahålls så innebär det en oproportionerlig ansträngning att ta reda på respektive persons kontaktuppgifter för att kunna informera respektive person om detta (avlämnande respektive mottagandes informationsskyldighet följer av Artikel 14 i dataskyddsförordningen).
Utgångspunkten i de centrala avtalen är att lön är styrmedel, därför är också utgångspunkten i avtalen att revision av lön sker årligen. Längre perioder mellan revisionstillfällena kan motverka detta syfte.
Om lokala parter, arbetsgivaren och arbetstagarorganisationen är överens om det så går det att ha färre eller fler revisioner än vad som följer av det centrala avtalet. Vilka tidpunkter som revision av löner ska äga rum under avtalsperioden ska lokala parter fastställa som en del i planeringen av det lokala lönebildningsarbetet. Parterna bör också enas om hur och enligt vilken tidsplan förberedelsearbetet och lönerevisionen ska ske.
Nej, det finns inget stöd för ett sådant resonemang i RALS-avtalen. Av RALS-avtalens löneprinciper, se 5 § RALS-avtalen, framgår att lönebildning och lönesättning ska medverka till att målen för verksamheten uppnås, att verksamheten bedrivs effektivt och rationellt och att kompetensförsörjningen säkras.
Lönen ska vara individuell och differentierad. Detta leder till en lönesättning som alltså styrs av andra parametrar än att löneökningar för olika grupper ska vara lika stora.
Utgångspunkten och den gemensamma löneprincipen i RALS-avtalen är att lönen ska vara individuell och differentierad. Lönen ska bestämmas utifrån sakliga grunder som ansvar, arbetsuppgifternas svårighetsgrad, övriga krav som är förenade med arbetsuppgifterna och arbetstagarens skicklighet och resultat i förhållande till verksamhetsmålen.
Vid revisionen ska fokus vara på individens lön och om den bör ändras. Att fokusera enbart på löneökningens storlek tenderar att leda till att man inte beaktar löneprinciperna och lönekriterierna i avtalen. Huvudregeln är alltså att det ska vara individuell lön.
Undantagsvis kan lokala parter om de finner skäl för det komma överens om annat än individuell lönesättning, se 5 § RALS-avtalen.
Oenighetsbilagan gäller endast avtal med OFR/S,P,O och Seko. Om arbetsgivaren och arbetstagarorganisationen inte vid fastställd revisionstidpunkt har slutit lokalt kollektivavtal om nya löner, ska de gemensamt begära stöd från de centrala parterna i syfte att nå en överenskommelse.
Om oenighet därefter ändå kvarstår och slutligen en lokal lönenämnd försökt underlätta för parterna att finna en förhandlingslösning fördelar lönenämnden ett beräknat revisionsbelopp.
Det kan vara värt att nämna att lönenämnd först kan användas efter att lokala parter uttömt alla möjligheter att på egen hand sluta avtal och då har det dessutom föregåtts av en lönekonsultation med centrala parter för att få stöd att komma vidare i processen.
Procentsatsen i oenighetsbilagan innebär inte heller en individgaranti. De angivna procentsatserna i oenighetsbilagan ska beräknas för kollektivet och ska vid oenighet fördelas av en lönenämnd på individerna utifrån avtalens löneprinciper.
Nej, det finns inga individgarantier i något av RALS-avtalen.
Analysera löner med vårt webbverktyg
Analyskraft är Arbetsgivarverkets verktyg för löneanalys. Med hjälp av Analyskraft kan du studera och analysera löner i den egna verksamheten.