Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Visselblåsarlagen
Visselblåsarlagen ger skydd för personer som rapporterar missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang som har allmänintresse.
Från den 17 december 2021 gäller en ny visselblåsarlag, lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Lagen ersätter den tidigare visselblåsarlagen, lagen (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden.
Den nya lagen innebär ett utökat skydd och medför bland annat skyldigheter för statliga arbetsgivare med minst 50 anställda att inrätta interna rapporteringskanaler. Skyldigheten innebär också att arbetsgivaren måste säkerställa att den rapporterande personens identitet omfattas av sekretess.
Lagen gäller all verksamhet
Lagen gäller inom all privat och offentlig verksamhet vid rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang. Med arbetsrelaterat sammanhang menas en persons nuvarande eller tidigare arbete i privat eller offentlig verksamhet, där personen kan eller har kunnat förvärva informationen om missförhållanden.
För allmän rapportering av missförhållanden gäller lagen bara om det finns ett allmänintresse. För att ett allmänintresse ska finnas ska missförhållandena beröra en krets av personer som kan betecknas som allmänheten, och allmänheten ska ha ett legitimt intresse av att missförhållandena kommer fram. Sådan rapportering kan exempelvis handla om korrupta handlingar.
Lagen gäller även vid rapportering om missförhållanden rörande viss unionsrätt. För sådan rapportering ska det inte göras någon prövning av om det finns ett allmänintresse av att sådana missförhållanden kommer fram.
Lagen omfattar inte bara den som är arbetstagare utan även exempelvis arbetssökande, praktikanter, volontärer, inlånad och inhyrd arbetskraft. Det är de som är verksamma hos verksamhetsutövaren som ska beredas tillgång till de interna rapporteringskanalerna.
Det här gäller för dig som arbetsgivare
En arbetsgivare som vid ingången av ett kalenderår har 50 eller fler arbetstagare är skyldig att ha interna rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning.
- För statliga arbetsgivare ska interna rapporteringskanaler vara inrättade senast den 17 juli 2022.
- För frivilliga medlemmar hos Arbetsgivarverket med minst 50 anställda gäller dock skyldigheten att ha interna rapporteringskanaler senast den 17 december 2023.
Arbetsgivaren ska utse särskilda personer eller enheter som ska vara oberoende och självständiga, och som hanterar kanalerna.
Arbetsmiljöverket har i uppdrag att utöva tillsyn över att arbetsgivare inrättar rapporteringskanaler och förfaranden.
Intern och extern rapporteringskanal
En intern rapporteringskanal möjliggör för arbetstagare, praktikanter och konsulter med flera att slå larm och rapportera om missförhållanden. Den ansvarige för den interna rapporteringskanalen bekräftar att rapporten har mottagits, har kontakt med visselblåsaren, följer upp det som rapporterats och lämnar återkoppling till den som har rapporterat.
En extern rapporteringskanal möjliggör för exempelvis arbetstagare, personer som gör förfrågan om eller söker arbete och personer som söker eller fullgör praktik, att slå larm och rapportera till en statlig myndighet som har utsetts av regeringen. En extern rapporteringskanal ska på motsvarande sätt ta emot rapporter, följa upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden inom vissa specifika områden.
Lagen ställer krav på att arbetsgivaren ska lämna tydlig och lättillgänglig information om hur rapporteringen ska göras via de interna rapporteringskanalerna, hur rapportering ska göras till behöriga myndigheter via de externa rapporteringskanalerna och i tillämpliga fall till EU:s institutioner, organ eller byråer. Statliga myndigheter ska även informera om meddelarfrihet och anskaffarfrihet, efterforskningsförbud och repressalieförbud.
Ger skydd mot repressalier
Lagen innebär ett skydd mot hindrande åtgärder och repressalier, samt ansvarsfrihet för åsidosättande av tystnadsplikt. En arbetsgivare får inte hindra eller försöka hindra rapportering eller vidta repressalier mot en rapporterande person. En arbetsgivare får inte heller vidta repressalie på grund av att någon vänder sig till sin arbetstagarorganisation för samråd i fråga om rapportering, eller hindra eller försöka hindra samråd med arbetstagarorganisation. En arbetsgivare som bryter mot förbuden är skyldig att betala skadestånd.
Med repressalie menas en åtgärd eller underlåtenhet som vidtas på grund av att en person har rapporterat. En repressalie kan till exempel vara ett beslut om omplacering, en utebliven befordran eller uppsägning.
Repressalieförbudet gäller även till skydd för personer med koppling till den rapporterande personen och som bistår den rapporterande personen, exempelvis förtroendevalda och skyddsombud. I lagen finns även reglerat hur personuppgifter ska behandlas samt regler om sekretess.
Lagen inskränker inte det befintliga skydd som finns i andra lagar eller i förordningar, till exempel anställningsskyddslagen och meddelarskyddet i tryckfrihetsförordningen. En anställd inom offentlig sektor har ett särskilt långtgående skydd genom meddelarskyddet som är reglerat i grundlag.
Förhandlingsskyldighet och kollektivavtal
Inför beslutet att inrätta interna rapporteringskanaler är en arbetsgivare skyldig att förhandla enligt 11-14 §§ MBL, med de fackliga organisationer som arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal med. Samverkan kan även ske om det finns ett samverkansavtal på arbetsplatsen, som kan ersätta skyldigheten att förhandla enligt MBL.
Det är möjligt att sluta kollektivavtal om utformningen av interna rapporteringskanaler och förfaranden. På det statliga avtalsområdet förutsätter detta ett centralt kollektivavtal, som slutits eller godkänts av central arbetstagarorganisation.
Det är inte möjligt att sluta centrala kollektivavtal som inskränker de rapporterade eller berörda personernas skydd, eller som inskränker eller upphäver rättigheter.
Frågor och svar om visselblåsarlagen
Här hittar du vanliga frågor och svar om visselblåsarlagen.
Arbetsgivare med färre än 50 anställda har ingen skyldighet att inrätta interna rapporteringskanaler men lagens skydd mot repressalier och liknande gäller även rapporterande personer i verksamheter med färre än 50 anställda, till exempel om en anställd rapporterar direkt till en chef.
Statliga myndigheter kan inte dela kanaler. Arbetsgivarverkets frivilliga medlemmar får dock dela interna rapporteringskanaler. Det som får delas är mottagandet av rapporter och utredning om de förhållanden som har rapporterats, men det utesluter gemensamma förfaranden för kontakt med den rapporterande personen.
Arbetsgivaren ska skriftligen dokumentera sina interna rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning.
Med rapportering avses muntligt eller skriftligt lämnande av information om missförhållanden genom intern rapportering, extern rapportering eller offentliggörande. Rapportering kan även ske i EU:s externa rapporteringskanaler till någon av EU:s institutioner, organ och byråer.
Lagen är normalt inte tillämplig för rapportering som endast berör den rapporterandes arbets- eller anställningsförhållanden. Att det föreligger samarbetsproblem mellan en medarbetare och chef utgör typiskt sett inte ett allmänintresse. I vissa fall kan det dock finnas ett allmänintresse om en arbetsgivare systematiskt bryter mot gällande regelverk mot arbetstagare. Eller om det avser ett missförhållande som gäller ett avtal eller annan rättshandling som påverkar allmänheten, till exempel genom korrupta handlingar.
Mål om förbuden mot hindrande åtgärder och repressalier handläggs enligt lag (1974:371) om rättegången i arbetstvister, när det avser en arbetstagares skydd i förhållande till arbetsgivaren. Den gäller på motsvarande sätt om målet avser en person som gör en förfrågan om eller söker arbete, en person som söker eller utför volontärarbete, eller en person som söker eller fullgör praktik.
Beträffande preskriptionsregler hänvisar lagen till vissa bestämmelser i MBL från vilka skett avvikelser i Huvudavtalet. För rättstvister angående förbuden mot hindrande åtgärder och repressalier ska tvisteförhandling föras på två nivåer enligt 4 kap Huvudavtalet.
Den rapporterande personen får inte hållas ansvarig för att ha åsidosatt sin tystnadsplikt om denne haft skälig anledning att anta att rapporteringen av informationen var nödvändig, för att kunna slå larm om ett missförhållande.
Den som rapporterar får däremot inte bryta mot så kallad kvalificerad tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen, eller bryta mot tystnadsplikt enligt lagen om försvarsuppfinningar. Den rapporterande personen får inte heller lämna ut handlingar som innehåller sekretessbelagda uppgifter.
Om personen som rapporterar genom inhämtande av information gör sig skyldig till brott gäller inte någon ansvarsfrihet.