Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Studier
En arbetstagare kan under sin anställning genomgå studier av olika slag. I samband med studier kan aktualiseras frågor om såväl ledighet för studier som olika former av studiestöd.
Studieledighet
En arbetstagare som vill studera har rätt till behövlig ledighet från sin anställning enligt Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (Studieledighetslagen).
Med utbildning avses kunskapsförmedling som följer en kurs- eller studieplan. Arbetsdomstolen (AD) har prövat vad som avses med utbildning i lagens mening (AD 1982:32).
Kvalifikationstid
För rätt till ledighet för studier ska arbetstagaren ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren vid ledighetens början.
Möjlighet att skjuta upp ledigheten
Arbetsgivaren kan skjuta upp studieledighet som överstiger en arbetsvecka i upp till sex månader från ansökningstillfället, utan att få berörd lokal arbetstagarorganisations samtycke. Däremot ska både arbetstagaren och arbetstagarorganisationen genast underrättas om beslutet och skälen för detta. Ledighet som sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka får skjutas upp i högst två veckor. Vid kortvarigt studiestöd eller kompletterande studiestöd i enlighet med Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet inom statlig sektor gäller särskilda regler om uppskov, se Ledighet vid kortvarigt samt kompletterande studiestöd nedan.
Behövlig ledighet och tid för beviljad ledighet
Uttrycket behövlig ledighet innebär att det måste finnas ett samband mellan utbildningens och ledighetens längd, omfattning och förläggning. Detta innebär inte att ledigheten och studierna fullt ut måste korrelera i omfattning men att ledigheten inte får vara längre än vad som kan anses behövligt för att arbetstagaren ska uppnå det av hen uppsatta studiemålet. Hänsyn ska också tas till studietakt, uppläggning av studierna och så vidare.
Om det är fråga om undervisning som ligger utanför arbetstid, har arbetstagaren alltså rätt till ledighet endast om arbetstagaren måste vara ledig för att kunna fullfölja utbildningen, till exempel för att kunna läsa in den aktuella kurslitteraturen, så kallad skälig förberedelsetid.
Ledigheten får inte beviljas för annan tid än den som arbetstagaren begärt. Om arbetstagaren till exempel begär studieledighet för en termin i taget, får arbetsgivaren inte ändra ledighetsperioden till att till exempel avse ett helt läsår.
Avbrytande av ledighet och återgång i arbete
En arbetstagare som avbryter sin utbildning har rätt att återgå i arbete. Arbetstagaren ska meddela arbetsgivaren om de ändrade planerna. Arbetsgivaren kan skjuta på återgången två veckor om ledighetens längd är mer än en vecka och en månad om ledighetens längd är ett år eller mer. Om arbetsgivaren vill skjuta på återgången ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om detta och samtidigt ange när återgången kan ske.
En arbetstagare som önskar återgå i arbete efter flera års studieledighet kan inte kräva att få tillbaka sina tidigare arbetsuppgifter om arbetsgivarens verksamhet har genomgått förändringar sedan arbetstagarens studieledighet började. Enligt studieledighetslagen ska dock arbetstagaren "vara tillförsäkrad samma eller likvärdig ställning i fråga om arbetsförhållanden och anställningsvillkor som om han ej haft ledighet", (9 § studieledighetslagen).
Viss studieledighet kan vara semesterlönegrundande
Studieledighet innebär vanligtvis att helt löneavdrag görs och att ledigheten inte är semesterlönegrundande. Viss ledighet för utbildning är dock semesterlönegrundande enligt semesterlagen (17 b § p.3-5 § SemL). Därutöver gäller att om arbetsgivaren betalar lön, helt eller delvis, under studieledigheten grundar ledigheten rätt till semester på samma sätt som arbetad tid.
Vid tvist
Den lokala arbetstagarorganisationen har i vissa fall så kallat tolkningsföreträde om det uppstår tvist om tillämpningen av studieledighetslagen, det vill säga organisationens mening gäller till dess tvisten avgjorts i Arbetsdomstolen. Sådana tvister kan till exempel avse frågor om vad som är behövlig ledighet, om studierna ska anses vara utbildning i lagens mening, om ledigheten ska anses avse facklig utbildning, om kvalifikationstiden är uppnådd eller om vilka uppskjutandefrister som gäller. Arbetstagarorganisationen kan dock inte genom tolkningsföreträde hindra arbetsgivaren från att skjuta upp en studieledighet under en viss tid.
Frågor och svar om flexibilitet, omställning och trygghet på arbetsmarknaden
Arbetsgivarverket får många frågor som rör de senaste förändringarna på arbetsmarknaden. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.
Studiestöd inom det statliga avtalsområdet
Som ett komplement till lagen om omställningsstudiestöd, finns studiestöd på det statliga avtalsområdet, i enlighet med Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn.
Lag om omställningsstudiestöd
Omställningsstudiestödet är ett statligt studiestöd för vuxna mitt i arbetslivet. Syftet med stödet är att förbättra förutsättningarna för vuxna att finansiera studier som stärker deras framtida ställning på arbetsmarknaden. Centrala studiestödsnämnden, CSN, är ansvarig myndighet och beslutar om rätt till stöd.
Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av lönen, upp till ett maxbelopp, dels av ett lån som kan komplettera stödet. Man kan få stödet i 44 veckor; längre vid studier på deltid.
Man kan studera med omställningsstudiestöd på heltid (100 procent) eller på deltid (75, 60, 50, 40 och 20 procent).
Läs mer om villkoren för att beviljas omställningsstudiestöd på CSN:s webbplats.
Kollektivavtal om studiestöd på den statliga sektorn
Som ett komplement till lagen om omställningsstudiestöd har parterna enligt Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn 2022-06-27, bilaga 3, infört studiestöd på det statliga avtalsområdet. Ett sådant stöd kan beviljas i syfte att stärka en statlig arbetstagares framtida ställning på arbetsmarknaden med beaktande av arbetsmarknadens behov.
Det finns tre former av studiestöd:
- Kortvarigt studiestöd
- Kompletterande studiestöd
- Förlängt studiestöd
Kortvarigt studiestöd och kompletterande studiestöd kan lämnas till en arbetstagare under pågående anställning, om hen inte är undantagen från tillämpning av Avtal om omställning.
Kompletterande studiestöd och förlängt studiestöd kan lämnas till en arbetstagare när en anställning upphört och arbetstagaren omfattas av Avtal om omställning.
Det är Trygghetsstiftelsen som utifrån syftet prövar och avgör om kortvarigt studiestöd, förlängt studiestöd eller kompletterande studiestöd ska beviljas eller inte. Studiestöd kan beviljas längst till och med månaden före den då den anställde fyller 65 år och finansieras inom ramen för arbetsgivarens avsättning till Trygghetsstiftelsen.
Ledighet vid kortvarigt samt kompletterande studiestöd
Parterna har i Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn 2022-06-27, bilaga 4, kommit överens om att en anställd som avser att ansöka om kortvarigt studiestöd eller kompletterande studiestöd som innebär ledighet från arbetet ska underrätta arbetsgivaren om detta i så god tid som möjligt. Om behov föreligger ska arbetsgivaren och arbetstagaren ha en dialog om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten, vilket ska ske skyndsamt.
Föreligger en allvarlig störning för arbetsgivarens verksamhet och vill arbetsgivaren att ledigheten ska ta sin början senare än sex månader, eller två veckor vid utbildning som är högst en vecka, efter arbetstagarens framställning, fordras, enligt bilagan, inget samtycke till uppskov. Detta gäller avseende kortvarigt studiestöd eller kompletterande studiestöd via Trygghetsstiftelsen. Vid andra former av studier gäller oförändrat det som stadgas enligt lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.
Om allvarlig störning
Exempel på allvarlig störning för arbetsgivaren är att verksamheten inte kan fortgå på rimligt sätt genom att till exempel myndighetsutövning eller annan verksamhet inte kan fullgöras utan att avsevärda arbetsbalanser uppkommer.
Ett annat exempel är om arbetsgivaren trots god planering och framförhållning saknar möjlighet att ersätta den arbetstagare som vill vara ledig. Ytterligare exempel är om flera arbetstagare önskar vara lediga samtidigt på ett sätt som leder till allvarlig störning.
Som allvarlig störning får också räknas större kostnadsökningar som inte är kopplade till kostnader för att ersätta den lediga arbetstagaren.
Aktuella lagar och förordningar
Föräldraledighetslagen (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Lag om omställningsstudiestöd (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Lag om sjuklön (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Semesterlagen (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Socialförsäkringsbalken (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Studieledighetslagen (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Tjänstledighetsförordningen (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik
Avtal och skrifter
Om ledighet - en vägledning för statliga arbetsgivare
Om semester - en vägledning för statliga arbetsgivare
Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn Se bilaga 3: Studiestöd och Bilaga 4: Rätt till ledighet för utbildning