Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Rehabilitering
Arbetsgivare ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, det vill säga de insatser som behövs för att den som har drabbats av sjukdom ska kunna återfå sin arbetsförmåga.
Rehabilitering är ett samlingsbegrepp och omfattar medicinsk, social och arbetslivsinriktad rehabilitering. Olika aktörer ansvarar för de olika rehabiliteringsformerna.
- Arbetsgivaren ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen som syftar till återgång i arbete hos arbetsgivaren. Exempel på arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder är anpassning, arbetsträning och utbildning.
- Arbetsförmedlingen ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen för arbetslösa genom arbetsmarknadsinriktade insatser.
- Hälso- och sjukvården ansvarar för den medicinska rehabiliteringen, vilken avser att återställa grundläggande funktioner.
- Kommunerna (socialtjänsten) ansvarar för de sociala rehabiliteringsåtgärderna. Det kan handla om åtgärder som service, råd, upplysning och bistånd i personliga angelägenheter.
- Försäkringskassan har ett generellt ansvar för att rehabiliteringsbehovet klarläggs för en arbetstagare som drabbats av sjukdom. Försäkringskassan ska samordna de rehabiliteringsinsatser som andra aktörer står för och betalar rehabiliteringsersättning när en arbetstagare deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering.
Arbetsgivarens ansvar
Mer om arbetsgivarens rehabiliteringsprocess finns här
Arbetsgivaren ansvarar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen som syftar till att en arbetstagare ska kunna återgå i arbete hos arbetsgivaren. Ansvaret omfattar de åtgärder som kan vidtas inom eller i anslutning till den egna verksamheten. Genom olika rehabiliteringsåtgärder kan en arbetsgivare underlätta för arbetstagaren att vara kvar i sitt arbete eller återgå till arbetet fortare i samband med en sjukskrivningsperiod. Arbetsgivaren ska medverka till rehabiliteringen och svara för att de åtgärder som behövs för en effektiv rehabilitering kommer igång. Vilka åtgärder som kan bli aktuella måste bedömas i varje enskilt fall och med hänsyn till andra faktorer som till exempel arbetsplatsens storlek, arbetsgivarens resurser och arbetstagarens egen medverkan. Rehabiliteringsåtgärder ska planeras tillsammans med den anställde och utgå från dennes individuella förutsättningar och behov.
Arbetsgivarens ansvar för anpassning och rehabilitering regleras i olika lagar och föreskrifter:
- Arbetsmiljölagen. I arbetsmiljölagen finns grundläggande regler om arbetsmiljöns utformning. Här framgår till exempel att arbetsgivaren ska se till att det finns en organiserad arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet på arbetsplatsen.
- Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Hur arbetsmiljölagen ska tillämpas mer i detalj kan du läsa mer om i Arbetsmiljöverkets olika föreskrifter. I föreskrifterna om arbetsanpassning beskrivs arbetsgivarens skyldigheter på området.
- Socialförsäkringsbalken. Bestämmelser om arbetsgivarens ansvar för rehabilitering finns i 30 kap. 6 a § socialförsäkringsbalken. Där står det att arbetsgivaren efter samråd med den anställde ska lämna de upplysningar till Försäkringskassan som behövs för att den anställdes behov av rehabilitering snarast ska kunna klarläggas. Arbetsgivaren ska även i övrigt medverka till rehabiliteringen och se till att de åtgärder som behövs för en effektiv rehabilitering kommer igång.
- Lag om anställningsskydd. Omfattningen av arbetsgivarens arbetsrättsliga ansvar för en anställd vars arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom går indirekt att utläsa av reglerna om sakliga skäl för uppsägning i lagen om anställningsskydd och av Arbetsdomstolens praxis. Det finns i Arbetsdomstolens praxis uttalade principer som anger omfattningen av arbetsgivarens rehabiliteringsansvar. Denna praxis avser uppsägning på grund av personliga skäl i form av sjukdom, men den ses också som vägledande för arbetsgivarens rehabiliteringsskyldighet i allmänhet.
Övriga aktörers ansvar
För att rehabiliteringsprocessen ska bli så effektiv och framgångsrik som möjligt är det viktigt att flera aktörer samverkar. Eftersom aktörerna har olika ansvar och roller i processen är det viktigt för alla inblandade att känna till vem som gör vad. Förutom arbetsgivaren så har också arbetstagaren, företagshälsovården, Försäkringskassan och hälso- och sjukvården olika ansvarsområden.
Arbetstagarens ansvar
Rehabiliteringsåtgärder ska planeras tillsammans med den anställde och utgå från individuella förutsättningar och behov. Arbetstagaren har själv ett ansvar att aktivt försöka få tillbaka sin arbetsförmåga. Arbetstagaren ska lämna medicinskt underlag och hjälpa till att få fram den information som behövs för att behovet av rehabilitering ska kunna fastställas. Hen ska aktivt och efter bästa förmåga delta i planeringen och genomförandet av rehabiliteringsåtgärderna.
I de fall en arbetstagare försvårar arbetet med rehabiliteringen, till exempel genom att inte komma på planerade möten eller delta i åtgärder, kan i vissa fall arbetsgivarens rehabiliteringsansvar anses vara uppfyllt.
Företagshälsovårdens ansvar
Företagshälsovården är en rådgivande expertfunktion som ska kunna erbjuda medicinsk, ergonomisk, teknisk och beteendevetenskaplig expertis.
Företagshälsovården kan behöva anlitas vid bland annat undersökningar och riskbedömningar. De kan också vara en resurs i det strategiska arbetet med att utveckla hälsa, arbetsglädje och produktivitet i verksamheten.
Försäkringskassans ansvar
Försäkringskassan har huvudansvaret för att samordna och utöva tillsyn över de olika insatser som behövs för en rehabilitering. Försäkringskassan ska också, om den sjukskrivne medger det, samverka med andra berörda aktörer i rehabiliteringsarbetet.
Samordningsansvaret innebär att Försäkringskassan ska se till och arbeta för att de olika rehabiliteringsåtgärder som en person behöver, och som olika aktörer har ansvar för, genomförs på ett effektivt sätt.
Det är viktigt att arbetsgivaren håller isär Försäkringskassans bedömningstidpunkter i rehabiliteringskedjan och arbetsgivarens arbetsrättsliga ansvar för rehabilitering och omplacering. Detta är två separata regelverk som löper parallellt. Försäkringskassans rehabiliteringskedja ändrar inte arbetsrätten, utan är endast en tidsbestämd bedömningskedja som Försäkringskassan ska följa när de bedömer en individs rätt till sjukpenning. Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar utgår inte från olika tidsbestämda bedömningstillfällen. Försäkringskassans prövningar av rätt till ersättning samspelar därför inte alltid med arbetsgivarens ansvar för arbetstagaren.
Hälso- och sjukvårdens ansvar
Regioner har ett ansvar att erbjuda koordineringsinsatser inom all hälso- och sjukvård till sjukskrivna arbetstagare som har ett särskilt behov av individuellt stöd för att kunna återgå till arbetslivet.
Insatserna består av:
- personligt stöd som exempelvis motiverande insatser i form av samtalsstöd eller uppmuntran att vara aktiv i fråga om sin egen vård och behandling samt att fungera som en kontaktperson för individen,
- intern samordning av olika åtgärder inom hälso- och sjukvården, främja en samsyn kring individen och bidra till en gemensam rehabiliteringsplan inom vården,
- samverkan med andra aktörer, bidra till att hälso- och sjukvården koordinerar sina planer och insatser i tiden med arbetsgivare och andra aktörer och fungera som en kontaktväg till hälso- och sjukvården för andra aktörer som har behov av att få kontakt med vården, samt
- andra liknande insatser som främjar den enskilde individens återgång i arbete.
Koordineringsinsatserna ska bara utföras om individen samtycker till det. Ansvaret att tillhandahålla koordineringsinsatser omfattar inte åtgärder som andra aktörer har ett lagreglerat ansvar för.
Försäkringskassans rehabiliteringskedja
Försäkringskassans prövning av arbetsförmågans nedsättning och rätten till ersättning görs utifrån en rehabiliteringskedja med fasta bedömningstidpunkter.
Rehabiliteringskedjan förändrar inte arbetsgivarens ansvar för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen eller arbetsrätten i övrigt. De fasta bedömningstidpunkterna kan dock innebära att arbetsgivare hamnar i olika situationer som ställer höga krav på en väl fungerande rehabiliteringsprocess och att åtgärder vidtas i ett så tidigt skede som möjligt, som exempelvis när en person inte längre har rätt till sjukpenning.
Det är bra att som arbetsgivare känna till Försäkringskassans rehabiliteringskedja eftersom de utifrån denna behöver uppgifter från arbetsgivaren för att kunna bedöma om arbetstagaren har rätt till ersättning. Det kan till exempel gälla om det finns tillfälliga arbetsuppgifter som den anställde kan klara, om det finns möjligheter till anpassning av arbetsuppgifterna eller arbetsplatsen eller om det kan finnas andra arbetsuppgifter hos arbetsgivaren som den anställde kan omplaceras till.
Försäkringskassans rehabiliteringskedja (Försäkringskassans webbplats)
Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd – bidrag till arbetsgivare
När en arbetsgivare behöver expertstöd för att förebygga eller förkorta sjukfrånvaron kan arbetsgivaren ansöka om bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd från Försäkringskassan. Det kan handla om att anpassa arbetstagarens arbetsuppgifter och arbetstider eller konsultation om aktuella hjälpbehov och stöd.
För att en arbetsgivare ska kunna få bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd måste denne anlita en anordnare som är godkänd av Försäkringskassan, som företagshälsovård eller annan aktör.
Information om godkända anordnare (Försäkringskassans webbplats)
Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd kan användas när som helst i ett sjukfall, till exempel i samband med att arbetsgivaren upprättar en plan för återgång i arbete. Det saknar betydelse, för rätten till bidrag, om sjukdomen eller skadan som arbetstagaren har eller riskerar att få är arbetsrelaterad eller inte.
Friskare medarbetare med utökat bidrag (Försäkringskassans webbplats)
Avtal om omställning i vissa fall då anställning upphör på grund av sjukdom
Avtal om omställning har kompletterats med bestämmelser som gör det möjligt för arbetstagare att i vissa fall omfattas av stöd enligt avtalet då anställningen upphör på grund av sjukdom. För att en arbetstagare ska kunna få tillgång till stödet ska arbetsgivaren ha fullgjort sitt rehabiliteringsansvar och arbetstagarens arbetsförmåga vara stadigvarande nedsatt på grund av sjukdom eller skada i en sådan omfattning att hen inte kan utföra arbete av betydelse för arbetsgivaren.
Möjlighet till stöd enligt avtalet förutsätter att arbetstagarens anställning upphör, antingen genom att arbetsgivaren säger upp arbetstagaren på grund av sjukdom eller genom en överenskommelse mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Arbetstagaren ska bedömas ha arbetsförmåga på den reguljära arbetsmarknaden. Arbetsgivaren ska skriftligen underrätta Trygghetsstiftelsen när en arbetstagare uppfyller kriterierna för att omfattas av avtalet.
Filmer om arbetsgivarens rehabiliteringsansvar
De här filmerna beskriver statliga arbetsgivares rehabiliteringsansvar. De ska ge stöd i frågor om rehabiliteringsprocessen samt arbetsgivarens skyldigheter att anpassa arbetet i rehabiliteringsärenden. I filmerna medverkar Arbetsgivarverkets socialförsäkringsexperter Hanna Larsson och Jenny Lindmark.
- Filmen Arbetsgivarens rehabiliteringsprocess handlar om hur processen för statliga arbetsgivares rehabiliteringsansvar ser ut.
- Filmen Arbetsgivarens skyldighet att anpassa arbetet handlar om hur långt statliga arbetsgivares skyldighet att anpassa sträcker sig i ett rehabiliteringsärende.
Öppna utbildningar
Arbetsgivarverket erbjuder också utbildningen Statliga arbetsgivares rehabiliteringsansvar och regler vid sjukdom.
Frågor och svar om arbetslivsinriktad rehabilitering
Här hittar du vanliga frågor och svar som rör arbetslivsinriktad rehabilitering.
Det finns inte reglerat i lag hur långt arbetsgivarens anpassnings- och rehabiliteringsansvar sträcker sig, men frågan har prövats av Arbetsdomstolen i samband med uppsägning. För att en arbetsgivare ska kunna säga upp en sjuk arbetstagare av personliga skäl krävs att det är klarlagt att arbetstagaren inte kan utföra något arbete av betydelse, att arbetsgivaren har fullgjort sitt arbetsmiljö- och rehabiliteringsansvar samt att det inte går att omplacera till annat arbete.
Som arbetsgivare ska man vidta alla de åtgärder som skäligen kan krävas. Det innebär bland annat att överväga och pröva om arbetstagarens anställning kan räddas genom viss omfördelning av arbetsuppgifter eller annan anpassning. Det är viktigt att dokumentera processen eftersom bevisbördan för att vissa åtgärder inte är möjliga att vidta vilar på arbetsgivaren.
Det finns dock begränsningar i arbetsgivarens skyldighet att vidta anpassningsåtgärder, exempelvis om de kan leda till en försämrad arbetsmiljö eller innebära skada för andra arbetstagare, liksom negativa effekter för verksamhetens effektivitet, en utvidgning av verksamheten eller liknande. Omfattningen av arbetsgivarens skyldighet är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.
Arbetstagaren förväntas delta aktivt i sin rehabilitering, men det händer att arbetstagare utan rimlig anledning uteblir från möten, avbryter planerade eller påbörjade rehabiliteringsåtgärder eller vägrar att gå till anvisad läkare. Arbetsgivaren får då försöka ta reda på skälen till ett sådant beteende och, om det inte finns någon rimlig anledning till beteendet, tydliggöra och påminna arbetstagaren om dennes skyldighet att medverka till sin rehabilitering.
Om beteendet ändå fortsätter bör arbetstagaren upplysas om att ett fortsatt sådant beteende i förlängningen kan leda till att arbetstagaren förlorar sin anställning. Det är viktigt att arbetsgivaren dokumenterar alla händelser och åtgärder då de kan ha betydelse i en bedömning av om arbetsgivaren kan anses ha fullgjort sitt rehabiliteringsansvar.
För att en arbetstagare ska ha rätt att vara frånvarande från arbetet på grund av sjukdom samt ha rätt till sjuklön och därefter sjukpenning måste arbetsförmågan vara nedsatt på grund av sjukdom.
Om det finns andra skäl till att hen inte kan arbeta, till exempel en svår social eller privat situation eller en konflikt på arbetsplatsen har hen alltså inte rätt att vara frånvarande från arbetet på grund av sjukdom. Däremot kan det vara så att en sådan situation kan leda till att personen blir sjuk och att arbetsförmågan sätts ner, och då kan hen ha rätt att vara sjukskriven.
Alla onormala fysiska eller psykiska tillstånd som inte hör ihop med den normala livsprocessen kan betecknas som sjukdom.
Sorg, stress och trötthet är en del av livet. Men uttalade sorgetillstånd, stress- och trötthetstillstånd kan räknas som sjukdom och innebära att arbetsförmågan sätts ner.
Arbetsgivaren kan bara agera utifrån den information som finns och försöka att, till exempel genom att ha möten med arbetstagaren, få den information som behövs för att kunna bedöma behovet av rehabiliteringsåtgärder.
Till exempel kan en arbetsförmågebedömning vara aktuell för att försöka klargöra behoven. Om arbetstagaren inte vill berätta eller delge arbetsgivaren information om sin sjukdom kan det försvåra arbetsgivarens möjligheter att bedöma vilka rehabiliteringsinsatser som behövs, vilket kan få betydelse i en bedömning av om arbetsgivaren kan anses ha fullgjort sitt rehabiliteringsansvar.
Frågor och svar om sjukfrånvaro
Av sjuklönelagen framgår att en förutsättning för rätt till sjuklön är att arbetstagarens arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom och att hen avhåller sig från arbete.
Denna förutsättning är inte uppfylld när en arbetstagare är frånvarande från arbetet i samband med en behandling som syftar till att förebygga sjukdom. Arbetstagaren har därför inte rätt till sjuklön enligt sjuklönelagen i dessa situationer.
Enligt villkors- och affärsverksavtalen kan du som arbetsgivare däremot bevilja ledigt utan löneavdrag, om det behövs.
Under vissa förutsättningar kan arbetstagaren istället ha rätt till förebyggande sjukpenning enligt SFB som Försäkringskassan fattar beslut om, vilket då även kan ge rätt till sjukpenningtillägg enligt villkorsavtalen och affärsverksavtalen.
Frågor och svar om läkarintyg
Med stöd av ett läkarintyg ska arbetsgivaren kunna ta ställning till om
- arbetstagaren har rätt till sjuklön de första 14 dagarna i ett sjukfall
- arbetstagaren har rätt att vara frånvarande från arbetet
- arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder är aktuella.
Det krävs att arbetstagaren visar ett läkarintyg som kan styrka att arbetsförmågan är helt eller delvis nedsatt på grund av sjukdom. Detta gäller både för rätt till sjuklön och för rätt att vara borta från arbetet vid sjukdom (lovlig frånvaro) både under sjuklöneperioden (som regel från och med dag 8 men i vissa fall tidigare) och efter sjuklöneperioden.
Både av villkorsavtalen, affärsverksavtalen och sjuklönelagen framgår att det är läkare eller tandläkare som ska styrka nedsättningen av arbetsförmågan med ett intyg. Enligt Socialstyrelsen är det inte möjligt att delegera rätten att utfärda läkarintyg eller tandläkarintyg till en sjuksköterska eller annan profession. Arbetsgivaren bör be arbetstagaren att kontakta sin vårdcentral eller liknande för att få ett läkarintyg utfärdat och underskrivet av läkare.
En arbetstagare har rätt att dölja sin diagnos. Däremot behöver så mycket uppgifter finnas med så att de styrker arbetstagarens rätt till sjuklön och rätt att vara frånvarande från arbetet. Med andra ord behöver arbetstagaren kunna styrka att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom.
Om diagnos saknas är det extra viktigt att det finns tydlig information i övrigt, exempelvis om aktivitetsbegränsningar. Du som arbetsgivare bedömer vilken information du behöver för att kunna göra bedömningen att arbetstagaren har en nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Om det saknas information, be arbetstagaren att kontakta sin läkare för att få läkarintyget kompletterat.
Arbetsdomstolen har uttalat att något som har stor betydelse för att värdera en läkares bedömning av en arbetstagares arbetsförmåga är vilken uppfattning om arbetstagarens arbetsuppgifter som läkaren haft (AD 2014 nr 82).
Det är mycket viktigt att en läkare känner till vilka arbetsuppgifter en arbetstagare har så att läkaren gör sin bedömning av arbetsförmågan i förhållande till rätt arbetsuppgifter. Ha gärna en dialog med arbetstagaren för att efterhöra hur samtalet med läkaren har varit och hur arbetstagaren tänker kring vilka arbetsuppgifter hen kan utföra och inte. Vid fortsatt osäkerhet om vad arbetstagaren bedöms kunna klara och inte, be arbetstagaren att kontakta sin läkare för att få läkarintyget kompletterat med korrekta arbetsuppgifter och en bedömning utifrån dem.
En arbetsgivare kan få olika typer av läkarintygsblanketter från sina arbetstagare. Ibland får arbetsgivaren Försäkringskassans blankett för sjukpenning (7804), ibland Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) blankett för läkarintyg som riktar sig till arbetsgivare under sjuklöneperioden (AG 1-14) eller den blankett som riktar sig till arbetsgivare efter sjuklöneperioden (AG 7804).
För att det ska bli mer tydligt för läkare vilken information en arbetsgivare behöver och har rätt att få på intygen har SKR tagit fram två läkarintygsblanketter som riktar sig till arbetsgivare. Den ena är en läkarintygsblankett för sjuklöneperioden. Den andra är en arbetsgivarversion av Försäkringskassans läkarintyg för sjukpenning som kan användas från och med dag 15 i sjukperioden. Om läkarintyget redan från början sträcker sig längre än sjuklöneperioden kan den blanketten användas direkt.
SKR rekommenderar att läkare använder dessa blanketter. Däremot finns det inga regler om att läkarintyg gentemot arbetsgivare ska vara utfärdade på särskilda blanketter. En läkare behöver alltså inte använda blanketterna. Det som har betydelse för arbetsgivaren är om intyget innehåller den information som krävs för att arbetsgivaren ska kunna bedöma om arbetstagarens frånvaro beror på sjukdomen, på vilket sätt arbetsförmågan är påverkad och vilka eventuella anpassningar som kan möjliggöra viss eller hel arbetsförmåga. Om arbetsgivaren inte anser att läkarintyget innehåller tillräckligt med information, bör arbetsgivaren uppmana arbetstagaren att kontakta sin läkare för att få läkarintyget kompletterat.
AG 7804 är en arbetsgivarversion av Försäkringskassans intyg FK 7804, men med SKR:s logga istället för Försäkringskassans. Det innehåller samma frågeställningar som Försäkringskassans intyg men med den skillnaden att uppgift om diagnos är valbar.
Hjälptexter och informationstexter är i AG7804 utformade utifrån arbetsgivarens behov.
För arbetsgivarens del går det lika bra om arbetstagaren lämnar in FK7804 från och med dag 15 i sjukperioden, så länge den information som arbetsgivaren behöver finns med.
Arbetsgivaren kan enligt 7 kap. 3 § villkorsavtalen samt 12 § 3 mom. affärsverksavtalen begära att läkarintyg eller tandläkarintyg för en arbetstagare ska vara utfärdade av den läkare eller tandläkare som arbetsgivaren anvisar. Detta gäller vid begäran om intyg tidigare än den åttonde dagen i en sjukperiod, förstadagsintyg vid ny sjukperiod eller vid förlängning av en sedan tidigare pågående sjukperiod.
Arbetsgivaren bedömer om det finns behov av att anvisa en arbetstagare till en viss läkare. I ett pågående sjukfall efter den åttonde dagen kan ett sådant behov finnas när arbetsgivaren behöver mer information än den som framgår av befintliga läkarintyg, exempelvis för att kunna ta ställning till i vilken grad arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom.
Innan ett sådant beslut fattas ska den berörda arbetstagarens arbetstagarorganisation informeras om det tilltänkta beslutet och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt att begära förhandling med arbetsgivaren om det tilltänkta beslutet enligt 2 kap. 1 § villkorsavtalen.
Arbetsgivaren kan också behöva hänvisa en arbetstagare till en viss läkare om arbetsgivaren behöver information om en nedsättning är stadigvarande eller för att kunna bedöma vilket behov av arbetslivsinriktad rehabilitering som finns. Om en arbetstagare i sådant fall väljer att inte uppsöka den läkare som arbetsgivaren har hänvisat till kan det tolkas som att arbetstagaren inte medverkar till sin egen rehabilitering. Det kan ha betydelse i den fortsatta rehabiliteringen och därmed i en eventuell uppsägningssituation. Det är viktigt att arbetsgivaren noga dokumenterar de tillfällen då arbetstagaren inte medverkar i rehabiliteringsinsatser utan godtagbara skäl.
Om det finns särskilda skäl kan arbetsgivaren begära att arbetstagaren ska lämna läkarintyg från och med en tidigare dag än den åttonde i en sjukperiod eller från och med den första dagen av varje kommande sjukperiod under högst tolv månader, enligt 7 kap. 3 § villkorsavtalen och 12 § 3 mom. affärsverksavtalen. Med särskilda skäl avses samma grunder som Försäkringskassan tillämpar. Det innebär att det ska vara motiverat ur rehabiliteringssynpunkt eller för att kontrollera att arbetstagaren verkligen är sjuk.
Innan ett sådant beslut fattas ska den berörda arbetstagarens arbetstagarorganisation informeras om det tilltänkta beslutet och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt att begära förhandling med arbetsgivaren om det tilltänkta beslutet, se 2 kap. 1 § villkorsavtalen.
Frågor och svar om omställningsavtal
Här hittar du vanliga frågor och svar som rör Avtal om omställning i samband med sjukdom och rehabilitering. Frågor och svar som rör Avtal om omställning i samband med arbetsbrist, att en tidsbegränsad anställning löper ut eller vid omlokalisering samt mer information om särskild pensionsersättning finns på sidan Omställning.
Avtal om omställning tillämpas när en arbetstagare:
- sagts upp på grund av arbetsbrist
- har en tidsbegränsad anställning om minst två år som löper ut
- i samband med arbetsbrist träffat överenskommelse med arbetsgivaren om frivillig avgång
- sagt upp sig själv i samband med en omlokalisering av verksamheten till ny ort där arbetstagaren var arbetsskyldig
- sagts upp på grund av personliga skäl vid sjukdom eller genom en överenskommelse om avslut på grund av sjukdom och arbetstagaren i övrigt kvalificerar sig enligt bestämmelser i Avtal om omställning.
Bestämmelsen är tillämplig på arbetstagare som i sin anställning omfattas av Avtal om omställning. Därutöver krävs också att arbetstagaren uppfyller kvalifikationstiderna i enlighet med 2 kap. 1 § i Avtal om omställning. Undantag från tillämpningen framgår av i 1 kap. 3 § punkterna a-i, Avtal om omställning.
Avtalet kan tillämpas i följande två situationer:
- Vid uppsägning av personliga skäl på grund av sjukdom eller skada.
- Vid överenskommelse om avslut på grund av sjukdom eller skada.
I båda situationerna krävs, för att en arbetstagare ska kunna få tillgång till stödet, att arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt på grund av sjukdom eller skada i en sådan omfattning att hen inte kan utföra arbete av betydelse för arbetsgivaren. Arbetstagaren ska bedömas ha arbetsförmåga på den reguljära arbetsmarknaden på hel- eller deltid.
Dessutom krävs att arbetsgivaren har fullgjort sitt rehabiliteringsansvar. Det betyder att processen för rehabilitering har fullföljts, det vill säga att rehabiliteringsarbetet ska vara väl dokumenterat och formellt avslutat. Därefter ska omplaceringsmöjligheterna ha uttömts. Vid uppsägning sker detta genom en väl dokumenterad omplaceringsutredning enligt 7 § 2 st. LAS. Även vid en överenskommelse ska detta ske på samma sätt som vid en sådan utredning enligt 7 § 2st. LAS.
En arbetstagare som sägs upp på grund av personliga skäl vid sjukdom behöver acceptera uppsägningen och med rättslig verkan förklara att frågor om ogiltighet på grund av uppsägningen inte kommer att drivas i domstol för att ha rätt till omställningsförmåner enligt avtalet.
När arbetsgivaren sagt upp en arbetstagare bedöms uppsägningen, som sådan, borga för att arbetsgivaren fullgjort det som krävs enligt ovan.
Förutom att arbetsförmågan ska vara stadigvarande nedsatt och arbetstagaren inte ska kunna utföra arbete av betydelse för arbetsgivaren krävs, för att arbetstagaren ska ha rätt till omställningsförmåner enligt avtalet, i likhet med vad som gäller när en arbetstagare sägs upp på grund av sjukdom, att arbetsgivaren ska ha fullgjort sitt rehabiliteringsansvar. Det krävs normalt att processen för rehabilitering har fullföljts, vilket innebär att rehabiliteringsarbetet ska vara väl dokumenterat och formellt avslutat. Därefter ska omplaceringsmöjligheterna ha uttömts. Detta sker lämpligen genom att man tillämpar 7 § 2 st. LAS på samma sätt som om det vore fråga om en uppsägning. Det ska även dokumenteras att arbetstagaren accepterat uppsägningen och med rättslig verkan förklarat att frågor om ogiltighet på grund av uppsägningen inte kommer att drivas.
Arbetsgivaren ska vid anmälan till Trygghetsstiftelsen intyga att man fullgjort sitt rehabiliterings- och omplaceringsansvar.
Om det i ett enskilt fall skulle uppdagas att arbetsgivaren inte har fullgjort sitt rehabiliteringsansvar eller inte har gjort en omplaceringsutredning så kan det innebära att arbetstagaren inte har rätt till det stöd och de ekonomiska ersättningar som Avtal om omställning innebär.
För att arbetsgivarens rehabiliteringsansvar ska anses vara fullgjort ska det vara klarlagt utifrån de medicinska underlagen och annan utredning i ärendet, exempelvis en arbetsförmågebedömning eller en utvärdering av olika anpassningsåtgärder som prövats, att alla möjligheter till återgång i ordinarie arbete eller arbete inom ramen för arbetsskyldigheten, med eller utan anpassning, är uttömda. Arbetsgivarens rehabiliteringsarbete avslutas då och ställningstagandet dokumenteras.
Med stadigvarande nedsatt menas enligt Arbetsdomstolens rättspraxis att nedsättningen av arbetsförmågan förväntas kvarstå under all överskådlig framtid. Det innebär dock inte ett krav på att nedsättningen ska kvarstå livslångt eller vara fram till pensionsåldern.
Förutom att arbetstagarens arbetsförmåga ska ha konstaterats vara stadigvarande nedsatt, så krävs också, för att en uppsägning på grund av personliga skäl vid sjukdom ska anses vara sakligt grundad, att det står klart att nedsättningen är så väsentlig att arbetstagaren inte kan utföra arbete av betydelse. Var gränsen går för ”arbete av betydelse” har prövats av AD. Det finns ingen procentsats att hänvisa till utan det är beroende på omständigheterna i det aktuella rehabiliteringsärendet. I många fall har dock arbetsförmågan varit helt nedsatt eller nedsatt i stor omfattning.
I de fall då arbetstagaren är sjukskriven gentemot sin arbetsgivare, men inte längre har sjukpenning från Försäkringskassan (och inte heller sjukersättning), kan arbetsgivaren som regel göra bedömningen att arbetstagaren har arbetsförmåga på den reguljära arbetsmarknaden och kan stå till arbetsmarknadens förfogande. I dessa fall behöver ytterligare avvägningar och bedömningar oftast inte göras.
I de fall då arbetstagaren fortfarande har sjukpenning är det mer svårbedömt, men oftast kan en sådan bedömning göras om det inte är uppenbart att arbetsförmåga saknas även på den reguljära arbetsmarknaden.
I de fall då Försäkringskassan överväger att besluta om sjukersättning för arbetstagaren kan arbetstagaren troligen inte bedömas ha arbetsförmåga på arbetsmarknaden. Arbetsgivaren behöver då avvakta Försäkringskassans beslut eller gå vidare med ärendet utan att anmäla arbetstagaren till Trygghetsstiftelsen. Det är lämpligt att arbetsgivaren dokumenterar varför arbetstagaren i ett sådant fall inte anmäls till stiftelsen. Om Försäkringskassan hinner fatta ett negativt beslut om sjukersättning före entledigandetidpunkten bör arbetsgivaren anmäla arbetstagaren till stiftelsen.
I de fall då arbetstagaren har partiell sjukersättning kan arbetsgivaren anmäla till Trygghetsstiftelsen om arbetstagaren bedöms ha en arbetsförmåga på den reguljära arbetsmarknaden på resterande del (75, 50 eller 25 procent).
En överenskommelse om att en anställning avslutas på grund av sjukdom bör i princip innehålla samma moment som i andra överenskommelser om avslut av anställning. Exempelvis ska en entledigandetidpunkt framgå. Det är inte aktuellt att komma överens om något som kan liknas vid en uppsägningstid. Om ni har frågor om vad en överenskommelse bör innehålla kontakta er rådgivare.
Vid en överenskommelse har arbetstagaren tillgång till omställningsförmåner enligt avtal om omställning från och med entledigandetidpunkten.
Vid en uppsägning på grund av personliga skäl vid sjukdom har arbetstagaren tillgång till omställningsförmåner enligt avtal om omställning från och med uppsägningstidpunkten.
För båda grupperna gäller en ramtid om totalt fem år från entledigandetidpunkten (vid överenskommelse) respektive uppsägningstidpunkten (vid uppsägning). Vid uppsägning förväntas arbetsgivaren bevilja tjänstledighet under hela uppsägningstiden.
Arbetsgivaren ska skriftligen underrätta Trygghetsstiftelsen när en arbetstagare uppfyller kriterierna för att omfattas av avtalet.
Vid uppsägning på grund av personliga skäl vid sjukdom ska arbetsgivaren skicka in en kopia på uppsägningsbeskedet till Trygghetsstiftelsen. Tillsammans med uppsägningsbeskedet ska det finnas dokumenterat att arbetstagaren accepterat uppsägningen och med rättslig verkan förklarat att frågor om ogiltighet på grund av uppsägningen inte kommer att drivas.
Vid överenskommelse ska arbetsgivaren skriftligen intyga att man fullgjort sitt rehabiliterings- och omplaceringsansvar.
Aktuella lagar och förordningar
Aktuella avtal och skrifter
Om sjukfrånvaro och rehabilitering
Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn
Förhandlingsprotokoll 2020-11-30: Tillämpning av Avtal om omställning i vissa fall då anställningen upphör på grund av sjukdom (se Tilläggsdokument) (Protokollet är giltigt enligt 7§ Överenskommelse om flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på den statliga sektorn)