Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Lokalanställning
Här kan du läsa om de regler och avtal som ska tillämpas när utlandsmyndigheter lokalanställer arbetstagare på plats i verksamhetslandet.
En så kallad lokalanställning är en anställning som, en av regeringen förordnad så kallad utlandsmyndighet, ingår med en arbetstagare på plats i verksamhetslandet.
Utlandsmyndigheter förordnas av regeringen
En utlandsmyndighet är en av regeringen förordnad myndighet som ingår i utrikesrepresentationen. Exempel på det är ambassad, konsulat och delegation vid internationella organisationer (exempelvis Sveriges ständiga representation vid FN i New York). De av regeringen förordnade utlandsmyndigheterna har de tillstånd som krävs för att verka som arbetsgivare i det aktuella landet. Andra statliga myndigheter som utför verksamhet utomlands är inte utlandsmyndighet i denna bemärkelse.
En lokalanställd bor redan i landet
Lokalanställda är i normalfallet redan boende i verksamhetslandet och är medborgare där, alternativt tredjelandsmedborgare eller svenska medborgare som är boende i verksamhetslandet.
Verksamhetslandets lagar och förmånssystem gäller i normalfallet.
Vid utlandsstationering är arbetstagaren däremot anställd av och vid myndigheten i Sverige och sänds ut, det vill säga utlandsstationeras på den ort i det land där verksamheten för myndighetens räkning ska bedrivas.