Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Utrikes tjänsteresa och förrättning
Ersättning för tjänsteresa och förrättning utomlands för arbetstagare vid myndigheter under regeringen regleras i kollektivavtalet "Avtal om ersättning m.m. vid tjänsteresa och förrättning utomlands".
Under en utrikes tjänsteresa och förrättning har arbetstagaren kvar sitt tjänsteställe på sin vanliga arbetsort i Sverige. Bestämmelserna i Villkorsavtal Seko, Villkorsavtal OFR/S,P,O, Villkorsavtal-T Saco-S samt Affärsverksavtalen, som är anpassade för arbete i Sverige, fortsätter att gälla under förrättningen utomlands. Avtal om ersättning m.m. vid tjänsteresa och förrättning utomlands reglerar bara de förmåner och kostnadsersättningar som en arbetsgivare har möjlighet att erbjuda skattefritt till arbetstagaren. Under tjänsteresan och förrättningen gäller tjänstereseförsäkringen.
Avtalets definition av utrikes förrättning och utrikes tjänsteresa
Utrikes förrättning: Tjänstgöring som en arbetstagare - utan att få annan anställning - fullgör utom Sverige på någon annan ort än den vanliga verksamhetsorten eller stationeringsorten utomlands.
Utrikes tjänsteresa: En resa som är direkt föranledd av en utrikes förrättning eller en resa som den som är stationerad utomlands företar till eller från Sverige för statens räkning.
Krav på information till arbetstagare som sänds utomlands
Om en arbetstagare sänds utomlands för att arbeta längre än fyra på varandra följande veckor, ska arbetsgivare lämna skriftlig information enligt 6 c § LAS till arbetstagaren före avresan.
Enligt 6 d § LAS ska information även lämnas om vilket land eller vilka länder arbetet ska utföras i, om det betalas ut ersättning för hemresa och i så fall villkoren för hemresa.
Den utökade informationsskyldigheten för arbetsgivare som har utstationerad arbetstagare enligt lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare, är inte tillämplig när en svensk myndighet sänder ut en arbetstagare utomlands.
Enligt Arbetsgivarverkets bedömning faller situationen att svensk myndighet sänder ut en arbetstagare för att arbeta för någon utländsk myndighet eller annat organ rimligen utanför utstationeringsdirektivet enligt artikel 1.1 om tillämpningsområdet. Direktivet är tillämpligt på företag som i samband med tillhandahållande av tjänster över gränserna utstationerar arbetstagare.
Det innebär att 23 § utstationeringslagen inte är tillämplig och därmed inte heller 6 d § tredje stycket LAS. Däremot är 6 d § första och andra styckena LAS tillämpliga, om arbetet utomlands ska pågå mer än fyra på varandra följande veckor.
Den svenska arbetsgivaren ska därför endast lämna sådan information som framgår av 6 d § första och andra styckena LAS inför avresan.
Av bedömningen att statliga myndigheter (offentliga arbetsgivare inom EU) inte omfattas av utstationeringsdirektivets tillämpningsområde följer därmed att statliga myndigheter inte omfattas av EU:s bestämmelser om företagares anmälningsskyldighet av utstationerade arbetstagares anställningsvillkor till respektive nationellt förbindelsekontor för övervakning av anställningsvillkor under utstationeringen (6 d § tredje stycket LAS).
Kontakt
Har du frågor om utlandstjänstgöring för statligt anställda?
Kontakta Dan Hultgren:
E-post: dan.hultgren@arbetsgivarverket.se
Telefon: 08-700 14 07