Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Utlandsstationering med URA
URA är ett centralt ramavtal med riktlinjer för anställningsvillkor vid tjänstgöring utomlands och gäller för arbetstagare som ska vara utlandsstationerade under tjänstgöring utomlands.
Avtalet är flexibelt och ger möjligheter till individuellt anpassade lösningar av anställningsvillkoren. En skriftlig överenskommelse om anställning - ett så kallat utlandskontrakt - upprättas mellan anställningsmyndigheten och arbetstagaren. Bestämmelserna i Villkorsavtal Seko, Villkorsavtal OFR/S,P,O, Villkorsavtal-T Saco-S samt AVA gäller alltså inte under utlandsperioden utan anställningsvillkoren regleras istället i ett utlandskontrakt.
URA- anpassa utifrån aktuell situation
Anställningsvillkoren i URA, som regleras i utlandskontraktet, är av tre olika slag:
- sådana som ska regleras och för vilka det anges hur det ska ske, till exempel pension och försäkringar,
- sådana som ska regleras utan att det närmare anges hur de ska regleras, till exempel lön,
- sådana som kan regleras - till exempel ersättning för kostnader för bostad, flyttning och semesterhemresor - och för vilka avtalet har riktlinjer för hur detta kan ske.
Under tjänstgöring enligt URA har arbetstagaren sitt tjänsteställe på en angiven stationeringsort utomlands.
Avtalstexterna i URA är konstruerade för normalfallet att en arbetstagare utlandsstationeras från Sverige av en statlig myndighet och omfattas av svensk socialförsäkring, svenskt pensionssystem och är obegränsat skattskyldig i Sverige.
En utlandsstationering ska alltid tidsbegränsas. Utöver bestämmelserna i Lagen om anställningsskydd (LAS) gör URA det möjligt för arbetsgivaren att anställa en arbetstagare tidsbegränsat för enbart en utlandstjänstgöring.
Krav på information till arbetstagare som sänds utomlands
Om en arbetstagare sänds utomlands för att arbeta längre än fyra på varandra följande veckor, ska arbetsgivare lämna skriftlig information enligt 6 c § LAS till arbetstagaren före avresan.
Enligt 6 d § LAS ska information även lämnas om vilket land eller vilka länder arbetet ska utföras i, om det betalas ut ersättning för hemresa och i så fall villkoren för hemresa.
Den utökade informationsskyldigheten för arbetsgivare som har utstationerad arbetstagare enligt lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare, är inte tillämplig när en svensk myndighet sänder ut en arbetstagare utomlands.
Enligt Arbetsgivarverkets bedömning faller situationen att svensk myndighet sänder ut en arbetstagare för att arbeta för någon utländsk myndighet eller annat organ rimligen utanför utstationeringsdirektivet enligt artikel 1.1 om tillämpningsområdet. Direktivet är tillämpligt på företag som i samband med tillhandahållande av tjänster över gränserna utstationerar arbetstagare.
Det innebär att 23 § utstationeringslagen inte är tillämplig och därmed inte heller 6 d § tredje stycket LAS. Däremot är 6 d § första och andra styckena LAS tillämpliga, om arbetet utomlands ska pågå mer än fyra på varandra följande veckor.
Den svenska arbetsgivaren ska därför endast lämna sådan information som framgår av 6 d § första och andra styckena LAS inför avresan.
Av bedömningen att statliga myndigheter (offentliga arbetsgivare inom EU) inte omfattas av utstationeringsdirektivets tillämpningsområde följer därmed att statliga myndigheter inte omfattas av EU:s bestämmelser om företagares anmälningsskyldighet av utstationerade arbetstagares anställningsvillkor till respektive nationellt förbindelsekontor för övervakning av anställningsvillkor under utstationeringen (6 d § tredje stycket LAS).
Utländsk medborgare utan anknytning till Sverige
Om en utländsk medborgare utan anknytning till Sverige anställs av en svensk juridisk person tillämpas inte svensk arbetsrätt (till exempel LAS och MBL). Några särskilda bestämmelser som reglerar om de här lagarna ska tillämpas utomlands finns inte. Förarbetena till nämnda lagar ger viss vägledning. När URA ska tillämpas på arbetstagare som inte omfattas av svensk sociallagstiftning, svensk pension, svenskt tjänstegruppliv med mera kan arbetsgivaren överväga om detta ska kompenseras och i så fall ska det framgå i kontraktet.
Arbetstagare ställs till förfogande för annan organisation
URA kan också tillämpas när en arbetstagare ställs till förfogande för en annan organisation (till exempel som nationell expert i EU-institutionerna). Sådan organisation kan helt eller delvis finansiera uppdraget och arbetstagaren kan stå under dess arbetsledning. Arbetstagaren har en uppgiftsskyldighet (se 15 § URA och anmärkning till 4 § URA) om förhållanden som kan påverka arbetsgivarens bedömning av förmåner, som till exempel när en myndighet i stationeringslandet ersätter arbetstagarens flyttkostnader eller arbetstagarens makes arbetsgivare tillhandahåller familjebostad. Det ska framgå av kontraktet att kostnadsersättning inte betalas eftersom förmåner eller finansieringen kommer från annan än arbetsgivaren.
När tillämpas URA inte?
URA:s tillämpningsområde omfattar inte:
- anställda hos Regeringskansliet respektive Sida som i sin anställning utlandsstationeras till en utlandsmyndighet och omfattas av annat avtal eller annan reglering,
- författningsreglerad anställning inom Försvarsmaktens väpnade styrka utomlands och Polisens utlandsstyrka,
- anställda hos Arbetsgivarverkets frivilliga medlemmar.
- personal som anställs direkt på den utrikes verksamhetsorten eftersom de inte betraktas som utlandsstationerade. Det gäller vanligtvis medborgare i det land i vilken verksamhetsorten ligger men gäller även om det är en svensk medborgare eller en "tredjelandsmedborgare" som är bosatt i verksamhetslandet då han/hon anställs.
URA tillämpas heller inte för tjänstlediga arbetstagare som utför myndighetens verksamhet i annan anställning än staten.
Arbetstagare som är tjänstlediga och bedriver myndighetens verksamhet utomlands via anställning i så kallade exportbolag omfattas inte heller av de avtals- och lagreglerade förmåner som gäller för statliga anställningar.
Utlandskontrakt vid vanlig URA
URA ger stora befogenheter för anställningsmyndigheten att i kontraktet med arbetstagaren komma överens om anställningsvillkoren och därmed kostnadsberäkna utlandstjänstgöringen.
Kontraktet kan anpassas till utlandstjänstgöringens karaktär, förhållandena på tjänstgöringsorten och arbetstagarens familjesituation.
Arbetsgivarens skyldigheter är få, men innebär samtidigt att arbetsgivaren kan erbjuda olika förmåner och kostnadsersättningar. Tvingande för arbetsgivaren utöver URA-försäkringen är att betala en lön med pensionsförmån. I övrigt innehåller URA riktlinjer för anställningsvillkor som till exempel arbetstid och kostnadsersättningar.
Utlandsbelopp
Högstbelopp (kronor/månad) för merkostnadstillägg från och med 2025-01-01 framgår av länken i rutan "Aktuella belopp". Observera att transportposten (se asterisk * i tabell) för vuxen kan ökas med högst 6 664 kronor/månad i de fall arbetsgivaren bedömer att arbetstagaren och/eller den vuxna medföljande har behov av bil eller motsvarande transportbehov.
För arbetstagare med medföljande make, maka eller sambo som på grund av utlandsstationeringen går miste om förvärvsinkomst, kan ett särskilt belopp per månad (medföljandetillägg) betalas till arbetstagaren. Högstbelopp (kronor/månad) för medföljandetillägg är 17 150 kronor under 2025.
Aktuella belopp
Tidigare belopp
Merkostnadstillägg och medföljandetillägg juli 2024
Merkostnadstillägg och medföljandetillägg januari 2024
Merkostnadstillägg och medföljandetillägg juli 2023
Merkostnadstillägg och medföljandetillägg januari 2023
Merkostnadstillägg och medföljandetillägg juli 2022
Merkostnadstillägg och medföljandetillägg januari 2022 (uppdaterad 20220301)
Teckna Kammarkollegiets URA-försäkring
Vid utlandsstationering enligt URA är det arbetsgivarens skyldighet att teckna URA-försäkring för arbetstagaren hos Kammarkollegiet. Försäkringen kan även tecknas för medföljande och hemmavarande familjemedlemmar som omfattas av förmåner enligt kontraktet.
Försäkringen innehåller ett personskadeskydd på skadeståndsrättslig grund och ett försäkringsskydd som motsvarar skyddet i en reseförsäkring.
Frågor och svar
Ersättning för bostadskostnader enligt URA omfattar inte arbetstagarens privata bostadskostnader i Sverige. Villkoren i URA är nära sammanflätade med inkomstskattelagens bestämmelser och URA kan därför endast medge ersättning för "den dubbla bostadskostnad" inklusive driftskostnader som kan uppstå på stationeringsorten förorsakad av arbetstagarens utlandsstationering.
Utbildning - URA
URA - villkor vid olika former av utlandstjänstgöring.
Kommande kurstillfällen:
Kontakt
Har du frågor om utlandstjänstgöring för statligt anställda?
Kontakta Dan Hultgren:
E-post: dan.hultgren@arbetsgivarverket.se
Telefon: 08-700 14 07